초록
본 연구의 목적은 농촌지도사의 직무별로 관련성 있는 역량을 도출하고자 하였으며 이를 위해 농촌지도사의 직무와 개별역량 간의 대응분석을 실시하였다. 분석결과 농촌지도사의 지도기획 직무는 '문제해결' 및 '아이디어 창출' 역량과 관련성이 높게 나타났으며, 생활개선 교육 직무는 '지도사업평가', '고객지향성' 및 '이해력' 역량과 관련성이 높게 나타났고, 작물기술보급 직무는 '현장지도' 및 '책임성' 역량과 관련성이 높은 것으로 분석되었다. 본 연구에서는 이러한 분석결과를 바탕으로 향후 농촌지도사들의 역량강화를 통한 직무의 효과성을 제고하기 위하여 직무별로 관련성이 높게 나타난 역량들에 대한 중점적인 교육이 실시될 필요성을 제시하였다. 또한 신규지도사의 최초 직무 배치시 개별역량의 측정 결과를 바탕으로 적정한 직무에 배치할 수 있는 기초자료로 활용하고자 하였다.
The purpose of this study is trying to drive the competence relevant to extension worker's functions. We also conducted a correspondence analysis between the individual competence and extension worker's functions. As a result of the analysis, the functions of guidance planning correlated with 'problem solving' and 'creation of ideas'. Education functions correlated with 'extension work evaluation', 'customer satisfaction' and 'understanding'. And crop technology diffusion functions were analyzed relevant to the ability of 'training skill' and 'responsibility' is high. In this study, extension empowerment need to educate suitable education which is high relation between competency and extension worker's functions and develop new suitable education model. And the baseline data will be made use, when arrange reasonable function to new extension workers, through individual competency measured.