디지털융복합연구 (Journal of Digital Convergence)
- 제11권5호
- /
- Pages.53-62
- /
- 2013
- /
- 2713-6434(pISSN)
- /
- 2713-6442(eISSN)
DOI QR Code
사회적 기업가 아카데미 교육만족도 영향요인 분석 -학습동기 조절효과를 중심으로-
Analysis on the Factors Affecting the Education Satisfaction in Social Entrepreneur Academies
- Kim, Yong Gu (Namgu Social Entrepreneneur Promotions) ;
- Kim, Jun-Woo (incheon Department of Business Management)
- 투고 : 2013.03.29
- 심사 : 2013.05.20
- 발행 : 2013.05.31
초록
본 연구는 사회적 기업가 아카데미교육의 교육만족도에 미치는 요인을 탐색하고, 그러한 관계를 조절해주는 학습동기 요인을 분석하였다. 주요변수는 교육내용, 교육운영, 교육시설, 교수자 특성, 그리고 학습동기이다. 학습동기의 Houle, 현종철 김은경 문항은 참고하여 학습동기가 교육만족도에 조절변수로서의 역할을 가질 것이라는 가설을 검정하기 위하여 조절회귀분석을 실시하였다. 분석결과, 교육내용, 교육운영, 교육시설, 교수자특성이 교육만족도에 미치는 결과는 통계적으로 유의한 결과를 보였다. 학습동기 조절효과를 보면 사회적 기업가 아카데미교육에 대한 교육만족도는 학습동기에 따라 나타나는 것으로 나타나, 학습동기가 교육만족도에 조절변수로서 역할을 하는 것으로 나타났다.
The purpose of this research is to find the factors affecting the academic education satisfaction of social entrepreneurs, and to analyse the moderate variable such as the study motivation among the factors. These factors includes the curriculum, the education management, the education facilities, the characteristics of instructors and the study motivation. To do this end, this study set up the research questionnaire from the study of Houle (1961) and Hyun and Kim (2010), and did the moderate regression analysis to test the hypothesis that the academic motivation can do as the moderate variable while affecting the education satisfaction. The study finds that the factors such as the curriculum, the education management, the education facilities and the characteristics of instructors show the statistically significant test results. Also the study motivation as a moderate variable shows significant result. Thus for educating the social entrepreneurs, the study motivation of them should be deeply considered.
키워드