DOI QR코드

DOI QR Code

On the Direction of the Application of the Concepts of Computational Thinking for Elementary Education

Computational Thinking의 초등교육 활용 방향

  • 문교식 (대구교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Received : 2013.03.19
  • Accepted : 2013.06.10
  • Published : 2013.06.28

Abstract

The notion of computational thinking is currently gaining much attention from a variety of disciplines. Accordingly, computer education community needs to address this issue for formal education. In the paper, the translation issue on the terminology - 'computational thinking' - is discussed. As a brief introduction to computational thinking the characteristics and necessities as well as its importance are presented. The types of learning computational thinking are presented, which are learning with computing tools on one hand and without them on the other hand. Furthermore, learning objectives of computational thinking as well as the contents are also investigated for the application of computational thinking in elementary education. A survey was conducted for thirty three elementary school teachers on behalf of investigating directions of teaching computational thinking in elementary education. It shows that almost all respondents agree to teaching computational thinking in formal education and it also shows other interesting results as stated in the paper.

다양한 전문영역에서 계산사고의 개념이 확산되고 있는 추세이다. 이에 따라 이제 컴퓨터 교육 분야에서도 정규교육에서 계산사고를 교육해야 할 필요성이 대두되고 있다. 본 논문에서는 Computational Thinking이라는 용어의 번역에 대한 논의와 계산사고의 특성과 필요성 및 중요성을 알아보고, 계산사고의 학습 유형으로 컴퓨팅 도구를 사용하는 학습과 사용하지 않는 학습에 대해 살펴본다. 초등교육에서의 계산사고 활용 방향을 탐구할 목적으로 계산사고의 학습목표를 논의하고, 계산사고의 학습내용을 제시한다. 초등교육에서 계산사고의 활용에 대한 방향을 모색하기 위하여 초등교사 33명을 대상으로 계산사고의 활용에 대한 의견을 조사하였다. 조사 결과에서 거의 모든 응답자들이 정규교육에서 계산사고 교육의 필요성에 동의하였고 다른 흥미 있는 결과도 논문에 제시하였다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부, 초중등학교 정보통신기술 교육운영 지침, 2005.
  2. 강오한, 박정미, "공업계 고등학교 '정보 기술 기초' 교과서의 분석", 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제3호, pp.485-494, 2013.
  3. 교육과학기술부, 교육정보화백서, 한국교육학술정보원, 2012.
  4. 교육부, 제7차 초중등학교 교육과정 총론, 1999.
  5. National Research Council, Being Fluent with Information Technology, Washington, D.C., National Academy Press, 1999.
  6. National Research Council of the National Academies, USA, Report of a Workshop on the Scope and Nature of Computational Thinking, 2010.
  7. National Research Council of the National Academies, USA(2011), Report of a Workshop of Pedagogical Aspects of Computational Thinking, 2011,
  8. 오준호, "뉴미디어 예술 작품에 적용된 알고리즘의 미학적 함의 : 라이브 코딩을 중심으로", 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제3호, pp.119-130, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.03.119
  9. 문교식, "학교교육을 위한 계산사고의 도입 방향", 한국정보교육학회 학술논문집, 제3권, 제2호, pp.181-187, 2012.
  10. 최형신, "Computational Thinking 교육 및 평가 접근에 대한 고찰", 한국정보교육학회 학술논문집, 제4권, 제1호, pp.283-288, 2013.
  11. 한병래, "정보교육과 계산적사고", 정보교육학회 학술논문집, 제3권, 제1호, pp.57-62, 2011.
  12. 한병래, "컴퓨터 과학의 발전과 Computational Thinking의 용어에 대한 고찰", 한국정보교육학회 학술논문집 제4권, 제1호, pp.159-164, 2013.
  13. Blikstein, Paulo, and Uri Wilensky, "Bifocal Modeling: A Framework for Combining Computer Modeling, Robotics and Real-World Sensing," American Educational Ressearch Association (AERA 2007), Chicago, pp.9-13, 2007(4).
  14. National Research Council of the National Academies, USA, The Legacy of Computer Science, pp.181-183 in Computer Science: Reflections on the Field, Reflections from the Field. Washington, D.C., The National Academies Press. 2004.
  15. W. Jeannette, "Computational Thinking," Communications of the ACM, Vol.49, No.3, pp.33-35, 2006.
  16. W. Jeannette, "Computational Thinking What and Why," Phil. Trans. R. Soc. A, Vol.366, pp.3717-3725, 2010.
  17. R. Mitchel, J. Maloney, A. M. Hernandez, Natalie Rusk, E. Eastmond, K. Brennan, A. Millner, E. Rosenbaum, J. Silver, B. Silvernam, and Y. Kafai, "Scratch: Programming for All," Communications of the ACM, Vol.52, No.11, pp.60-67, 2009.
  18. W. Uri, "Modeling Nature's Emergent Patterns with NetLogo," Proceedings of the Eurologo 2001 Conference.
  19. Bell, Tim, Ian H. Witten, and M. Fellows, Computer Science Unplugged: An Enrichment and Extension Programme for Primary-Aged Children, Canterbury, New Zealand, 2006.