Indonesia's REDD+ National Strategy between Ideal and Reality

인도네시아 REDD+ 국가 전략의 이상과 현실

  • Bae, Jae Soo (Center for Forest and Climate Change, Korea Forest Research Institute)
  • 배재수 (국립산림과학원 기후변화연구센터)
  • Published : 2013.06.30

Abstract

The Cancun Agreements under the United Nations Framework Convention on Climate Change require developing countries aiming to undertake REDD+ activities to develop a national strategy or action plan, addressing the drivers of deforestation and forest degradation, a measurement, reporting and verifying (MRV) system including forest monitoring system, and safeguards to ensure equity and co-benefits for local communities and indigenous peoples, and biodiversity. The Government of Indonesia and the Government of Norway established REDD+ cooperation through signing a 'Letter of Intent' in May, 2010. Indonesia agreed on 'a two year suspension on all new concessions for conversion of peat and natural forest'. In turn, Norway agreed to support Indonesia's REDD+ implementation efforts up to one billion United States dollars. Indonesia's REDD+ national strategy (June, 2012) accepted most of the requests included in the 'Letter of Intent'. The REDD+ national strategy, however, does not reflect requests of the Cancun Agreements which noted identification of the drivers of deforestation and forest degradation and guarantee of real greenhouse gas emissions reductions. Indonesia lays emphasis on Norwegian requests which includes expected financial support rather than the Cancun Agreements which have a weak legally-binding requirements.

기후변화협약 제16차 당사국총회에서 결정된 칸쿤합의문은 선진국의 지원을 받는 REDD+ 활동의 이행 조건으로 개발도상국에게 REDD+ 국가 전략 또는 실행 계획의 수립을 요구하였다. 또한 개발도상국이 REDD+ 국가전략을 수립할 때 산림전용 및 산림황폐화의 원인 구명, 국가 산림자원조사로 대표되는 MRV 체계 구축 및 형평성보장, 공동편익, 천연림 및 생물다양성의 보전 등과 같은 안전장치를 포함할 것을 요구하였다. 인도네시아는 2010년 5월 노르웨이와 'EDD+ 협력에 관한 양국 간 의향서'를 체결하고 REDD+ 국가 전략의 수립을 약속하였다. 노르웨이는 인도네시아의 천연림과 이탄지에 대한 신규 산림허가권의 2년간 유예와 REDD+ 국가 전략 수립 등을 이행 조건으로 인도네시아에 최대 10억불의 지원을 약속하였다. 2012년 6월에 수립된 인도네시아의 REDD+ 국가 전략은 양국 간 의향서에 포함된 노르웨이의 요구사항을 반영하였다. 반면 기후변화협약에서 요구하는 산림전용 및 산림황폐화의 원인 구명 및 실질적인 온실가스 감축 보장에 대한 요구사항은 반영되지 않았다. 인도네시아는 법적 구속력이 약한 이상적인 기후변화협약의 요구사항보다 명확한 재정 기여가 예상되는 노르웨이의 현실적인 요구사항을 보다 중시하였다.

Keywords

References

  1. 노용석, 황정순, 장상경, 배재수. 2012. 인도네시아 REDD+: 국가 전략 및 일본의 REDD+ 시범사업 사례. 국립산림과학원 연구자료 제465호. pp. 361.
  2. 박영숙, 제롬 글렌, 테드 고든, 엘리자베스 플로레스큐. 2011, 유엔미래보고서 2025. 교보문고. 서울, 대한민국. pp. 351.
  3. 배재수. 2012. 인도네시아 REDD+ 전략 평가를 위한 기준 개발. 한국임학회지 101(4): 606-612.
  4. Antara, 22 May 2100. Forest moratorium would trigger conflicts.
  5. Indonesian Legal Brief. Issue 1809(14 December 2011). Revised Forest Moratorium Map.
  6. Indonesian REDD+ Task Force (TF). 2012. REDD+ National Strategy. Jakarta, Indonesia. pp. 40. http://www. satgasreddplus.org(2013.1.10.).
  7. Intergovenmental Panel on Climate Change (IPCC). 2007. Summary for Policymakers. In: Climate Change 2007: Synthesis Report. Pachauri, R., Reisinger, A. (Eds.), Geneva, pp.104. http://www.ipcc.ch/pdf/assessment-report/ar4/syr/ar4_syr_spm.pdf (2013.1.10.).
  8. Government of the Kingdom of Norway (Norway) and Government of the Republic of Indonesia (ROI). 2010. Letter of Intent (LOI): Cooperation on reducing greenhouse gas emissions from deforestation and forest degradation. Oslo, Norway. http://www.norway.or.id/PageFiles/ 404362/Letter_of_Intent_Norway_Indonesia_26_May_2010. pdf (2013.1.10.).
  9. Kompas, 26 May 2011. Inpres, political-economy compromises.
  10. Ministry of Forestry (MoF). 2008. Consolidation report. Reducing emissions from deforestation and forest degradation in Indonesia. MoF. Jakarta. Indonesia. pp. 180.
  11. MoF. 2011. Decree No. 7416/Menhut-VII/IPSDH.
  12. MoF. 2013. Kementerian Kehutanan menetapkan Peta Indikatif Penundaan Izin Baru(PIPIB) Revisi IV. Press.
  13. Murdiyarso, D., Dewi, S., Lawrence, D. and Seymour, F., 2011. Indonesia' forest moratorium: A stepping stone to better forest governance?. CIFOR Working Paper 76. Bogor, Indonesia. pp. 13.
  14. Norad. 2011. Real-time evaluation of Norway' international climate and forest initiative: Contributions to National REDD+ Processes 2007-2010, Country Report: Indonesia, Evaluation Report 16/2010. Oslo, pp. 144.
  15. Republic of Indonesia (ROI). 2011. REDD+: Strategi National REDDD+ (Final Draft for Online Public Disclosure). Jakarta, Indonesia. pp. 100. http://ukp.go.id/informasi- publik/cat_view/21-redd (2013.1.10.).
  16. ROI. 2011. Presidential Instruction 10 about suspension of granting of new licenses and improvement of governance of natural primary forest and peatland.
  17. ROI. 2013. Presidential Instruction 6 about suspension of granting of new licenses and improvement of governance of natural primary forest and peatland.
  18. Sloan, S., Edwards, D.P. and Laurance, W.F. 2012. Does Indonesia' REDD+ moratorium on new concessions spare imminently threatened forests?. Conservation Letters 5(3): 222-231. https://doi.org/10.1111/j.1755-263X.2012.00233.x
  19. United Nations Framework Convention on Climate Change (UNFCCC). 2007. Reducing emissions from deforestation in developing countries: approaches to stimulate action. FCCC/CP/2007/6/Add.1, pp. 8-11.
  20. UNFCCC. 2010. Decision 1/CP.16, The Cancun Agreements: Outcome of the work of the Ad Hoc Working Group on Long-term Cooperative Action under the Convention (FCCC/CP/2010/7/Add.1). http://unfccc.int/resource/docs/2010/cop16/eng/07a01.pdf#page=2(2013.1.10.).