Changes in patient-centered medical services: focused on improvements on communication between doctors and patients

환자 중심의 의료서비스 변화: 의사와 환자의 커뮤니케이션 개선을 중심으로

  • 김용 (고려대 과학기술학협동과정, 과학기술학연구소)
  • Received : 2013.04.30
  • Accepted : 2013.11.13
  • Published : 2013.12.31

Abstract

As a patient has recently been recognized as not a passive object but a subject of medical services, various attempts are being made to strengthen the status of a patient. Medical communication which has been led by a doctor so far is being made with a focus on a patient due to sovereignty of a consumer and activation of medical information. The purpose of this paper is to investigate the process to strengthen the status of a patient as a consumer of health care service through a patient association and consumer movement as medical information becomes public. As the patient centered medical service is creating a variety of health care service market using IT technologies, it has contributed to the improvement on asymmetry of medical information. As the expansion of IT fusion health care market is bringing the fundamental change into the traditional relationship between a doctor and a patient, the medical service market is being re-organized. A patient centered medical service such as expansion of mobile health care model led by a patient is being accelerated.

최근 의료계에서 환자가 의료서비스의 소극적인 객체가 아니라 주체로서 인식되면서 환자의 위상을 강화하기 위한 다양한 시도가 이뤄지고 있다. 지금까지 의사가 주도했던 의료커뮤니케이션이 소비자주권의식과 의료정보의 활성화로 점차 환자중심으로 이동하고 있다. 이 글에서는 IT의 발달로 의료정보가 대중화되면서 환자들이 환우회, 소비자운동 등을 통해 의료소비자로서 위상을 강화하는 과정을 살펴본다. 이를 위해 의사와 환자의 커뮤니케이션에 영향을 미치는 의료정보의 역할, 환자 커뮤니티의 소비자운동 등을 다루고자 한다. 또한 정보통신기술을 활용한 의료시스템이 뿌리를 내리기 위해 연결망을 형성하고 실패하는 과정을 ANT(행위자-연결망이론)를 통해 분석한다. 환자중심의 의료서비스는 IT기술을 이용한 다양한 헬스케어 서비스 시장을 창출하며 의료정보의 비대칭성 개선에 기여하고 있다. IT융합 헬스케어 시장의 확대는 의사와 환자의 전통적인 관계에 근본적인 변화를 가져오면서 의료서비스시장을 재편하고 있다. 환자가 주도하는 모바일 헬스케어 모델의 확산 등 환자중심 의료가 가속화되고 있는 것이다.

Keywords