A Study of Shared Values as Moderating Effects on the Relationships between Learning Organization and Organizational Effectiveness

학습조직과 조직유효성의 관계에서 공유가치의 조절효과

  • Yang, Woo Seub (School of Business Administration, Daejeon University) ;
  • Park, Kye Hong (School of Business Administration, Daejeon University)
  • 양우섭 (대전대학교 경영대학원) ;
  • 박계홍 (대전대학교 경영대학원)
  • Received : 2013.02.25
  • Accepted : 2013.03.23
  • Published : 2013.03.30

Abstract

This study is to find out that how the personal, collective, and organizational learning method three learning organization affect the job satisfaction, organizational commitment, and innovative action through the questionnaire of company members, and to verify the moderating effects of shared values in this relation. The results show that three learning organization have a positive effect on the job satisfaction, and a partial effect on organizational commitment and innovative action, and shared values influence positively on the job satisfaction, organizational commitment, and innovative action. The moderating effects of shared values in the relation between three learning organization and Organizational Effectiveness are as follows : First, shared values can moderating the influence of collective and organizational learning organization on the job satisfaction, but can't moderating the relation between a personal learning method and the job satisfaction. Second, shared values can moderating the influence of collective and organizational learning organization on the organizational commitment, but can't moderating the relation between a personal learning method and the organization commitment. Third, shared values can moderating the influence of personal and organizational learning organization on the innovative action, but can't moderating the relation between the collective learning method and the innovative action.

본 연구는 기업구성원들에 대한 설문조사를 통해 학습조직의 개인차원, 집단차원, 조직차원의 학습활동이 직무만족, 조직몰입, 혁신행동에 어떠한 영향을 미치며 학습조직의 세 가지 차원과 조직유효성 간의 관계에서 공유가치의 조절효과를 파악하기 위한 연구이다. 학습조직의 개인, 집단 조직차원의 학습활동이 직무만족에 긍정적인 영향을 미치며, 조직몰입과 혁신행동에는 부분적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 학습조직의 세 가지 차원과 조직유효성의 관계에 있어서 공유가치의 조절효과를 보면 다음과 같다. 첫째, 공유가치가 집단차원의 학습활동과는 부적으로, 조직차원의 학습활동과는 정적으로 직무만족에 미치는 영향을 조절하는 것으로 나타났으나, 개인차원 학습과 직무만족과의 관계는 조절효과가 없는 것으로 나타났다. 둘째, 공유가치가 집단차원의 학습활동과는 부적으로, 조직차원의 학습활동과는 정적으로 조직몰입에 미치는 영향을 조절하는 것으로 나타났으나, 개인차원학습과 조직몰입과의 관계는 조절효과가 없는 것으로 나타났다. 셋째, 공유가치가 집단차원의 학습활동과는 부적상호작용으로 조직차원의 학습활동과는 정적상호작용으로 혁신행동에 영향을 미치는 것으로 파악되었으나 개인차원의 학습활동은 조절효과가 없는 것으로 나타났다.

Keywords