국내산 및 일본산 천일염의 패키징 디자인 비교 분석

A Comparative Analysis of Packaging Design of Solar Salts Produced in Korea and Japan

  • Kang, Heesoo (Department of Distribution and Packaging, Yongin Songdam College) ;
  • Min, Choonki (Department of Distribution and Packaging, Yongin Songdam College) ;
  • Jo, Jungyeon (Department of Distribution and Packaging, Yongin Songdam College) ;
  • Shin, Joonsub (Department of Distribution and Packaging, Yongin Songdam College) ;
  • Lee, Seeun (Korea Food Research Institute)
  • 발행 : 2013.08.30

초록

본 연구는 국내와 일본에서 판매하는 소금 중 본 연구의 주 관심 대상인 천일염의 패키지 디자인 요소에 해당되는 포장재별 용량에 따른 형태와 패키지 색채 및 그래픽을 비교분석하였다. 국내산 천일염과 일본산 천일염의 패키지 디자인의 형태와 비주얼 요소들을 비교, 분석한 결과, 형태는 용량에 따라 구분이 명확하게 나타났다. 국내산 천일염은 다양한 재질과 형태의 디자인을 적용하는 반면 일본산 천일염의 경우 300 g미만은 플라스틱 소재의 스탠드 파우치형을 적용하고 300 g이상은 플라스틱 소재의 파우치형을 적용하는 것으로 나타났다. 국내산 천일염은 용량에 관계없이 플라스틱 소재의 스탠딩 파우치형을 많이 적용하고 있고 스탠딩 파우치는 개폐방식이 지퍼식으로 되어 있어서 보관이나 사용면에서 편의성이 높은 것으로 나타났다. 비주얼 요소에서 색상과 그래픽을 비교 분석한 결과, 국내산 천일염은 미네랄이 풍부하고 신안지역 섬에서 생산한다는 지역적인 특성을 살려 구체적인 염전과 염부의 그래픽을 많이 애용하고 있다. 따라서 바다의 상징적인 그래픽을 적용하는 일본과는 차별화가 뚜렷하고 색상에 있어서도 소금을 상징하는 흰색을 주조색으로 적용하고 있다. 염전과 갯벌에서 연상되는 흰색과 갈색을 통해 천일염만의 독특한 아이덴티티 색상을 나타냈다.

Packaging of solar salts produced in Korea and Japan were evaluated and compared each other in terms of packaging design such as package types, colors and graphics. The standing pouch type in plastic film was most popular for the Korean salts regardless of the package capacity. But the same type was common only for the lower package capacity of 300 g or less while the plastic film pouch was prevalent for the higher capacity for the Japanese salts. White and brown were dominant colors for the Korean solar salts reminding us of salt farms and the foreshore respectively and strengthening its color identity. White, blue and red were used for the dominant, assort and accent colors respectively for the Japanese salt packaging. Salt farmers and the foreshore are often represented as the main package graphics for the Korean solar salts while the wave symbolising the sea was found frequently for the Japanese ones. The word of 'Shinan' was involved the most in the brand names of the Korean salts and the sea was appeared very often in those of the Japanese ones.

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