DOI QR코드

DOI QR Code

The Analysis of the 6th Grade Students' Mathematical Thinking on the Application of Lakatos' Methodology

Lakatos 방법론을 통한 초등학교 6학년 학생들의 수학적 사고

  • Received : 2013.03.05
  • Accepted : 2013.03.25
  • Published : 2013.04.30

Abstract

In this study, We analyzed the mathematical thinking of sixth grade students showed mathematics lessons through the application of Lakatos' methodology and search for the role of their teachers in this lessons. We supposed to find the solution to the way of teaching-learning regarding the Lakatos' methodology for the elementary school level. According to the stages of presenting a problem situation, suggesting an initial conjecture, examining the conjecture, and improving the conjecture, we had lessons 8 times that are applied to Lakato's methodology. We gathered and analyzed data from lessons and interviews recording videotapes, documents for this study. The participants showed a lot of mathematical thinking. They understood the problem situation with the skill of fundamental thinking and suggested the initial conjecture by the skill of developmental thinking and they found a counter-example to be able to rebut the initial conjecture by critical thinking. Correcting the conjecture not to have counter-example, they drew developmental thinking and made their thinking generalize.

본 연구는 초등학교 6학년 학생들을 대상으로 Lakatos방법론을 적용한 수업에서 나타나는 수학적 사고를 구체적으로 분석하고, 이 수업에서의 교사의 역할을 살펴봄으로써 Lakatos 방법론과 관련하여 교수 학습 방향에 대한 시사점을 찾고자 하였다. 문제 상황제시, 본래의 추측 제안, 본래의 추측 검사, 추측의 개선 단계에 따라 8차시 수업을 실시하였고 수업 촬영 비디오, 심층면담 기록, 문서 자료 등 수집된 자료를 바탕으로 분석하였다. 분석 결과 각 단계에 따라 관찰, 비교 등과 같은 기초적인 사고 기능으로부터 다른 추측을 제안하는 창의적 사고까지 다양한 수학적 사고가 도출되었다.

Keywords

References

  1. 강문봉 (2004). Lakatos의 방법론을 초등수학에 적용하기 위한 연구. 수학교육학연구, 14(2), 143-156.(Kang, M. (2004). A study on the application of Lakatos's methodology to teaching elementary mathematics. The Journal of Educational Research in Mathematics, 14(2), 143-156.)
  2. 강완․백석윤 (1998). 초등수학교육론. 서울: 동명사.(Kang, W., & Paek, S. (1998). Theory of teaching elementary mathematics. Seoul: Dongmyoung-Sa.)
  3. 교육과학기술부 (2008). 초등학교 교육과정 해설: 수학, 과학, 실과. 서울: 교육과학기술부.(Ministry of Education Science and Technology (2008). The explanation of elementary school curriculum: Mathematics, science, home economic, Seoul: Ministry of Education Science and Technology.)
  4. 김영천 (2006). 질적연구 방법론 I. 서울: 문음사.(Kim, Y. (2006). Qualitative research method I . Seoul: Mooneum-Sa.)
  5. 김응태․박한식․우정호 (2007). 수학 교육학 개론. 서울: 서울대학교 출판부.(Kim, E., Park, H., & Woo, J. (2007). The introduction of mathematics Education. Seoul: Seoul University Press.)
  6. 김현주 (2009). Lakatos의 방법론을 초등수학에 적용한 자료 개발. 제주교육대학교 석사학위논문.(Kim, H. (2009). Materials development on the application of Lakatos's methodology to teaching elementary mathematics. Unpublished master's thesis, Jeju National University of Education.)
  7. 박경미 (2009). Lakatos의 증명과 반박 방법에 따른 기하 교수․학습 상황 분석 연구. 학교수학, 11(1), 55-70.(Park, K. (2009). A research on the teaching and learning of geometry based on the Lakatos proofs and refutation method. School Mathematics, 11(1), 55-70.)
  8. 류시구․김희정 (2000). 추측과 반박을 통한 수학적 발견논리. 교육문제연구, 15, 138-163.(Ryu, S., Kim, H. (2000). Solving problem based on Lakatos's logic of mathematical discovery. The Research on Educational Problem, 15, 138-163.)
  9. 류희찬․조완영․김인수 (2003). 고등 수학적 사고. 서울: 경문사.(Lew, H., Cho, W., & Kim, I. (2003). Higher order mathematical thinking. Seoul: Kyoungmoon-Sa.)
  10. 유현승․이병수 (2008). Lakatos의 증명 및 반박과 학생들의 수학적 사고의 비교에 관한 연구. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집>, 22(3), 383-397.(You, H., Lee, B. (2008). Research about comparison on Lakatos' proofs and refutations with students' mathematical thinking. Communications of Mathematical Education, 22(3), 383-397.)
  11. 윤기옥․정문성․최영환․강문봉․노석구 (2002). 수업모형의 이론과 실제. 서울: 학문출판.(Yoon, K., Jeong, M., Choi, Y., Kang, M., & No, S. (2002). The theory and practice for lesson models. Seoul: Hakmoon Press.)
  12. 이용률․성현경․정동권․박영배․정은실․박교식․강문봉․백석윤․유현주 (1997). 초등수학교육론. 서울: 경문사.(Lee, Y., Seung, H., Jeong, D., Park, Y., Jeong, E. Park, K. et al. (1997). The introduction of elementary school mathematics education. Seoul: Kyoungmoon-Sa.)
  13. 조열제․류수정․유익승․김태호 (2006). 라카토스의 보조정리 합체법을 적용한 교수-학습 자료 개발. 한국수학교육학회지 시리즈 E <수학교육논문집>, 20(3), 361-372.(Cho, Y., Ryo, S., Lyou, I., Kim, T. 2006). Development of teaching-Learning materials in Lemma-incorporation method of Lakatos. Communications of Mathematical Education, 20(3), 361-372.)
  14. 황혜정 (2001). 수학적 사고 과정 관련의 평가 요소 탐색. 한국수학교육학회지 시리즈 A <수학교육>, 40(2), 253-263.(Hwang, H. (2001). Evaluation factor related to thinking skills and strategies based on mathematical thinking process. The Mathematical Education, 40(2), 253-263.)
  15. Lakatos, I. (1976). Proofs and refutations. New York : Cambridge University Press. 우정호 역 (2003). 수학적 발견의 논리. 서울: 아르케.
  16. Merriam, S. B. (1994). Qualitative research and case study applications in education. USA: Wiley & Sons. 강윤수 외 8인 역 (2005). 정성연구 방법론과 사례연구. 서울: 교우사.