DOI QR코드

DOI QR Code

Determining the Priority of Lifelong Education Promotion Policy in Gyeongsangnam-do through AHP Analysis

AHP분석 방법을 통한 경상남도 평생교육진흥 정책 우선순위 결정

  • 윤지수 (경남발전연구원 RHRD센터)
  • Received : 2013.02.19
  • Accepted : 2013.04.16
  • Published : 2013.05.28

Abstract

Lifelong education promotion business to be the first to promote lifelong education promotion accountable to the governor of the city, the Lifelong Education Act Amendment (2007.12) emphasis on the research area 6 Lifelong Education and Lifelong Education Institute is established if analyzes what Gyeongsangnam-do lifetime policy implications for the promotion of education and implications are derived(through AHP). The results were as follows: occupational skill enhancement education (0.335) as the priority section. The development of life education policy (0.238) is the primary work process that must be initiated for the Gyeongnam life education promotion policy appropriate for the region's situation. This was followed by the development and distribution of life education program (0.148), construction of a connective system between life education organizations within the province (0.139) Raised the need to promote lifelong Education strategies, five core strategic industry linkages through regional industrial policy to keep pace with the flow of business for the Advancement of Education for the development and activation of Gyeongsangnam-do in a lifetime.

본 연구는 평생교육법 개정(2007.12)으로 시 도지사의 평생교육진흥책무가 강조됨에 따라 지역주민을 위해 우선적으로 추진해야 할 평생교육 영역과 경남평생교육진흥원이 설립된다면 추진해야 할 주요업무가 무엇인지를 분석하여 경상남도 평생교육진흥을 위한 정책적 함의 및 시사점 도출에 있다. 전문가 설문조사를 통해(Expert Choice 2000활용) 경상남도 평생교육진흥정책의 추진방향을 평생교육 6대 영역과 시 도 평생교육진흥원에서 추진해야 할 업무 우선순위 분석을 실시하였다. 평생교육 6대 영역 분석결과, 우선적으로 추진되어야 할 영역은 직업능력 향상교육(0.335)으로 나타났다. 경남평생교육진흥원이 설립되어 추진해야 할 주요업무는 첫 번째로 지역실정에 맞는 평생교육정책개발(0.238)로 조사되었다. 그 다음으로 평생교육프로그램 개발 및 보급(0.148), 도내 평생교육기관 간 연계체계 구축(0.139) 등의 순으로 조사되었다. 결론적으로 경남 평생교육진흥 사업의 발전과 활성화를 위해 지역의 산업정책 흐름에 발맞추어 "5대 핵심전략산업 연계를 통한 평생학습 추진전략 수립"의 필요성을 제기하고자 한다.

Keywords

References

  1. 정영애, 장계석, 경상남도 평생교육진흥원 설립 타당성 및 운영방안 연구, 경남발전연구원, 2011.
  2. 김진화, 고영화, 평생교육 프로그램 분류체계 연구, 평생교육진흥원, 2009.
  3. 박성정, 여성의 평생교육 활성화 지원정책 개발을 위한 연구, 한국여성개발원, 2001.
  4. 여수일, 장애인 평생교육정책 연구, 석사학위논문, 단국대학교, 2005.
  5. 신미식, "한국의 소외계층을 위한 평생교육 정책", 한국동북아논총, 제57권, pp.371-394, 2010.
  6. 이성균, "유럽연합의 경제위기 속에서 평생교육정책의 패러다임 전환과 과제", 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제6호, pp.518-529, 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.06.518
  7. 우화, 최은수, "중국 고등교육기관의 평생교육정책 분석", 한국평생교육HRD연구, 제3권, 제2호, pp.23-44, 2007.
  8. 김득영, 일본 평생교육정책의 변천에 관한 연구, 박사학위논문, 단국대학교, 1995.
  9. 한승희, "문민정부 교육개혁과 평생교육 정책의 향방", 교육정치학연구, 제12집, 제1호, pp.111-126, 2005.
  10. 임영희, 한국 평생교육정책의 성인학습목적 구현에 대한 연구, 박사학위논문, 전북대학교, 2010.
  11. 최은수, "한국 평생교육정책의 추이와 정책과정분석", Andragogy Today, 제11권, 제1호, pp.219-254, 2008.
  12. 권대봉, "공공정책으로서 평생학습 : 한국 평생교육정책의 변화와 특징 분석", 평생교육학연구, 제13권, 제4호, pp.149-172, 2007.
  13. 이희수, 백평구, "전략적 사고에 기초한 평생교육 정책분석과 시사점", 평생교육학연구, 제16권, 제3호, pp.183-209, 2010.
  14. 최돈민, "한국 평생교육정책 평가 : 제1, 2차 평생학습종합 진흥계획을 중심으로", 평생교육학연구, 제18권, 제4호, pp.119-141, 2012.
  15. 양흥권, "한국의 평생교육정책 변천에 관한 연구", 한국거버넌스학회 학술대회자료집, pp.371-391, 2008.
  16. 이병호, 지역사회 발전을 위한 평생교육 정책과정 추이(推移) 분석 : 새마을교육과 평생학습도시 정책을 중심으로, 숭실대학교, 박사학위논문, 2010.
  17. J. Ekaju, "The impact of the 1997 Universal Primary Education(UPE) policy on lifelong learning in Uganda: a decade of UPE reforms(1997-2007)," International Journal of Lifelong Education, Vol.30, Issue 1, pp.37-54, 2011. https://doi.org/10.1080/02601370.2011.538172
  18. M. Formosa, "Lifelong education for older adults in Malta: Current trends and future visions," International Review of Education, Vol.58, Issue 2, pp.271-292, 2012. https://doi.org/10.1007/s11159-012-9282-8
  19. P. Guimaraes, "Reinterpreting lifelong learning: meanings of adult education policy in Portugal, 1999-2010," International Journal of Lifelong Education, Vol.32, Issue 2, pp.135-148, 2013. https://doi.org/10.1080/02601370.2012.733970
  20. E. DeBray-Pelot and P. McGuinn, "The New Politics of Education: Analyzing the Federal Education Policy Landscape in the Post-NCLB Era," Educational Policy, Vol.23, Issue 1, pp.15-42, 2009. https://doi.org/10.1177/0895904808328524
  21. 김진화, "시민사회 주도의 지역평생학습문화 형성 방안", 평생교육학연구, 제18권, 제3호, pp.167-195, 2012.
  22. A. Fejes and K. Nicoll(ed), Foucault and lifelong learning, New York: Routledge, 2008.
  23. 신미식, "한국 여성노인의 문해교육 현황과 정책", 한국동북아논총, 제12권, 제4호, pp.261-283, 2007.
  24. 이중만, "AHP방법론을 이용한 녹색기술 인력정책 방향성 도출", 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제6호, pp.350-359, 2011. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.6.350
  25. 키노시타 에이조, 오오야 타가오, 전략적 의사결정기법 AHP, 도서출판 청람, 2012.
  26. 정승준.한범수, "계층화 분석(AHP)을 이용한 2005 경기방문의 해 사업평가", 관광학연구, 제30권, 제3호, pp.183-202, 2006.
  27. Saaty, Thomas L, "Decision Making for Leader : The AHP for Decisions in a Complex world", CA:Wadsworth, 1982.
  28. 박명배, 남은우, 이해종, 신택수, "계층 분석적 의사결정 방법(AHP)에 의한 건강도시 사업 평가기준의 우선순위 결정에 관한 연구", 한국보건교육. 건강증진학회지. 제25권, 제3호, pp.139-151, 2008.
  29. 박종득, "공무원교육훈련정책의 상대적 중요도와 우선순위 분석:계층의사결정방법(AHP)을 활용하여", 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제4호, pp.263-272, 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.04.263
  30. 김종서, 김신일, 한숭희, 강대중, 평생교육개론, 교육과학사, 2011.
  31. OECD, Recurrent Education: A Strategy for Lifelong Learning, Paris: OECD, 1973.
  32. OECD, Lifelong learning for all, Paris: OECD, 1996.
  33. 심인선, 경남도정 교육지원 방향과 과제, 경남발전연구원, 2012.
  34. 경상남도, 2012년도 경상남도 평생교육진흥 시행계획, 2012.
  35. J. M. Yeh, B. Kreng, and C. Lin, "A consensus approach for synthesizing the elements of comparison matrix in the analytic hierarchy processes," International Journal of Systems Science, Vol.32, No.11, pp.1353-1363, 2001. https://doi.org/10.1080/00207720110052012

Cited by

  1. Development of Indicators for Dredging Evaluation and Form on Erosion Control Dam Using the Delphi Technique and AHP Analysis vol.17, pp.6, 2014, https://doi.org/10.13087/kosert.2014.17.6.1