DOI QR코드

DOI QR Code

Development of Models for Teaching and Learning to Facilitate FASTEL Utilization

전원학교 교수학습지원시스템 활성화를 위한 교수학습모형 개발

  • Received : 2013.03.06
  • Accepted : 2013.04.18
  • Published : 2013.05.28

Abstract

The purpose of this study was not only to develop models for teaching and learning that can guide teachers to utilize FASTEL effectively, but also to investigate the actual effectiveness of the models developed. According to a survey on satisfaction with FASTEL in rural public schools, it is not utilized as anticipated in classroom instruction despite students' high satisfaction with it and teachers' positive perceptions on its effectiveness in teaching and learning. Along this line, this study categorized rural public schools into two types and proposed a model for each type to facilitate FASTEL utilization: one for schools equipped with both FASTEL and the cutting-edge technologies like interactive whiteboard, tablet, and Wi-Fi; the other for schools equipped with FASTEL only. Eventually, the models for teaching and learning developed in this study are expected to revitalize FASTEL by providing the foundation of utilizing FASTEL in general public schools as well as rural public schools.

전원학교 교수학습지원시스템(이하 FASTEL)에 대한 만족도 조사 결과, 학생들의 만족도가 높고 교사들도 학습에 효과적이라는 인식을 가지고 있음에도 불구하고 정작 수업에서는 FASTEL이 제대로 활용되지 않고 있다. 이에 따라 본 논문에서는 교사들이 FASTEL을 수업에 잘 활용할 수 있는 여건을 만들어주기 위하여 FASTEL을 위한 교수학습모형을 개발하고 이에 대한 효과성을 검증하였다. 교수학습모형은 FASTEL 활용의 활성화를 위하여 전원학교 인프라가 갖추어진 전원학교와 FASTEL만을 사용하는 전원학교로 구분하여 유형화하고 각 유형에 적합한 교수학습모형을 개발하였다. 따라서 본 논문에서 개발한 교수학습모형은 전원학교는 물론 일반학교에서도 FASTEL 활용의 여건을 마련해 줌으로써 FASTEL의 활용성을 높여줄 것으로 기대된다.

Keywords

References

  1. 교육과학기술부, 농산어촌 전원학교 육성사업 추진방향과 전략, 2010-1 연찬회자료집, 2010.
  2. 김용정, 전원학교 교수학습지원시스템 활성화를 위한 연구, 충청남도교육청, 2012.
  3. 김현진, 교실 중심의 21세기 교수-학습 활동, 한국교육학술정보원, 2011.
  4. 성은모, 전원학교를 위한 실천적 e-Learning 교수학습모형 개발연구, 서울대학교 교육연구소 한국인적자원연구센터, 2010.
  5. 안성훈, "웹 기반 자기주도적 학습 시스템의 설계", 한국콘텐츠학회논문지, 제2권, 제2호, 2002.
  6. 이재호, 전원학교 교수학습모형 개발 및 실태 분석 연구, 한국교육학술정보원, 2012.
  7. 충청남도교육청, 농산어촌 전원학교 육성사업, 2010.
  8. 한국농어촌연구센터, 농산어촌 전원학교 육성사업, 2010.
  9. R. M. Gagne and M. P. Driscoll, Essentials of learning for instruction (2nd ed.), Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall, 1988.
  10. J. M. Keller, "Development and use of the ARCS model of motivational design," Journal of Instructional Development, Vol.10, No.3, pp.2-10, 1987. https://doi.org/10.1007/BF02905967
  11. L. S. Vygotsky, Mind in society: The development of higher psychological processes. Cambridge, MA: Harvard University Press, 1978.