DOI QR코드

DOI QR Code

Value Chain Model to Stabilize which Low-budget Digital Film Production System

가치사슬 구조로 본 저예산 디지털 영화제작 시스템의 안정을 위한 연구

  • 김진욱 (평택대학교 방송연예학과)
  • Received : 2013.02.25
  • Accepted : 2013.04.02
  • Published : 2013.05.28

Abstract

The phase in digital technology expedited low-budget digital film productions in the Korean film industry; hence the international film festivals circuit became the launching pad for Korean directors as they built their reputation and careers around the critical acclaim. Pieta (Kim Ki-Duk)'s Claim on Golden Lion prize at the Venice Film Festival in 2012 would be one of the splendid achievements - the festival is considered to be one of the top the international film festival. However, the increased volume of the low-budget digital film productions are not necessarily proportional to the growth in the quality of the productions. The drawbacks to the production system appeared to be the underlying cause. In attempt to approach the issue, this article explores the production system from 2000 until now. It is illustrated that the value chain model has been transformed from general ones into vertical & horizontal integrated ones. A notable example of successful indie bands-around Hongik university area-, as well the analysis on the low-budget hit productions, especially from the mid-2000's, are introduced as the case studies. The strategies that led the success, such as subsidies policy, the tax benefits on investment firms and production companies, and the aid in international film festival submissions on low-budget digital film productions, are thus examined with further suggestions.

한국영화산업에서 디지털 기술의 도입은 저예산 디지털 영화제작을 활발하게 하는 요소가 되었고, 그 결과 국내 영화감독들이 해외 영화제에서 각종 수상과 함께 작품성을 인정받으며 마침내, 2012년 김기덕 감독은 <피에타>로 세계 3대 영화제 중 하나인 베니스 영화제에서 최고상인 '황금사자상'을 수상하는 쾌거를 이루기도 하였다. 하지만 저예산 디지털 영화들이 양적 증가에 비해 질적 성장을 비례적으로 완성하지 못한 이유들이 드러나면서 제작 단계와 시스템 측면에서 몇 가지 한계점을 안고 있다. 본 연구에서는 이러한 문제점들의 해결방식의 하나로서, 2000년부터 현재까지 제작 시스템을 통해 영화산업의 가치사슬 구조가 일반형에서 수직 수평통합형으로 변화되고 있음을 살펴보았다. 또한, 2000년대 중 후반 부에 제작된 저예산 디지털 영화들을 중심으로 (홍대)인디밴드 음악시장의 성공사례, 제작비의 정책적인 지원, 저예산 영화제작 투자사에 대한 세제혜택, 그리고 해외 영화제에 대한 지원책 등을 제시하였고, 상업적으로 성공을 거둔 저예산 디지털 영화의 제작과정을 분석하여 그에 따른 방안을 모색하였다.

Keywords

References

  1. 진승현, "디지털 시네마와 저예산 예술영화에 대한 연구", 영상기술연구, pp.183-200, 2008.
  2. 권은경, "가치사슬에 따른 디지털 영화산업의 분석", 정보통신정책, 제17권, 제21호, p.26, 2005.
  3. 최영준, "한국영화산업 투자환경 및 자본조달구조", 영화진흥위원회, p.64, 2008.
  4. 이제영, "대학생의 영화관람 인식에 관한 유형화 연구", 한국콘텐츠학회논문지, 제10권, 제2호, p.135, 2012.
  5. 독립영화협회, 멀티 플랫폼 시장의 공공성을 묻다, 부산영화제 주최 '독립영화 세미나 자료집, p.28, 2008.
  6. 오미선, "저예산 영화의 현황과 시장 안정화를 위한 연구 : 2000년대 중후반 저예산 영화 사례를 중심으로", 영화진흥위원회, pp.86-95, 2010.
  7. 복환모, "일본영화산업연구", 영화연구, 제17호, p.244, 2001.
  8. J. W. Cones, 43 Ways to Finance your Feature Film, Southern Illinois University Press. p.91, 2008.
  9. S. Bauman, "Intellectualization and Art World Development: Film in the United States, American Sociological Review," Vol.66, No.3, p.404, 2001. https://doi.org/10.2307/3088886
  10. 한국의 필름마켓, Cinno 5호, 영화진흥위원회, p.17, 2009(10).