The Publicness of Public Art : Focused on the "Golden market, Golden Age" Public Art Project

공공미술의 공공성과 주체간 관계의 특성 -<황금시장 황금시대> 공공미술 사업 사례를 중심으로-

  • Nahm, Kee-Bom (Department of Urban Sociology, The University of Seoul) ;
  • Nam, Miyoung (Department of Urban Sociology, The University of Seoul)
  • 남기범 (서울시립대학교 도시사회학과) ;
  • 남미영 (서울시립대학교 대학원 도시사회학과)
  • Received : 2013.02.20
  • Accepted : 2013.02.27
  • Published : 2013.03.31

Abstract

This paper analyzes the pubic nature of New Genre Public Arts. It is very sensitive to the social issues and supports democracy and communities with the diverse civic participation. Therefore, it is be widely known without doubt that new genre public arts is more public in nature compared to the previous public arts. This research observes the practices of new genre public art and focuses on the problems of the revealing nature of new genre public art through the analysis of the interrelations among government, artists, and the residents by through observation on the , Seoul City Gallery project from October 2008 to January 2009. The implementation of the project is divided into three constituent parts: local government for funding, artists for planning and implementing, and residents. Local government supports and commands the public art works to create more competitive and harmonious city. Artists emphasize the revitalization of community and take the residents as the passive objects of enlightenment. Whereas, the residents hope to use the funds to improve economic conditions. Artists accept the top-down commands of government, whereas residents tend to passively participate and become objects for enlightenment by artists, after all, might be alienated by the project. These kinds of communications and relationships raise the issue of the possibility of failure of public arts projects.

이 연구는 정부 주도적으로 이루어지는 새장르 공공미술을 관찰하고, 주체 간 관계에 대한 분석한다. 새장르 공공미술은 사회적 쟁점에 대해 민감하고, 민주주의와 공동체를 지지하며, 다양하고 폭넓은 관객의 참여를 지향한다. 사례지역인 서울시 도시갤러리 프로젝트 <황금시장 황금시대> 공공미술사업의 주체는 사업내용과 방향을 지시하는 정부, 이를 수행하는 예술가, 공공미술 과정에 참여하는 주민 등으로 구분된다. 정부는 경쟁력 있고 질서 있는 도시를 만들기 위해 공공미술 작업을 초대한다. 예술가는 공동체적 삶을 강조하며 주민을 계몽해야할 대상으로 파악한다. 반면, 주민들은 정부지원금이 경제적인 도움이 되기를 희망한다. 예술가는 정부의 사업지시를 수용하는 하향식 운영방식을 보이고, 주민은 예술가의 일방적 계몽에 소외되고 소극적 참여를 한다. 새장르 공공미술의 공공성은 다양한 사람들의 담론이 교환되는 장으로서의 사회적 공공성이라기보다는, 공공사업이 가지는 행정적 의미의 공공성만을 담지한다.

Keywords