Improvement measures for Satisfaction of Utilization and its' Comparison of Assistive Products in Long-term care Elderly

장기요양노인의 복지용구 이용만족도 비교와 개선방안

  • 김수봉 (성결대학교 사회복지학부) ;
  • 남상권 (웨스트민스터신학대학원대학교) ;
  • 심옥수 (경복대학교 간호학과)
  • Received : 2013.12.01
  • Accepted : 2013.12.20
  • Published : 2013.12.31

Abstract

This research is focused on improvement of satisfaction of the assistive products, which is used by long term care elderly people. We investigated 1,200 long-term cared elderly and this survey was conducted by care-giver. The average satisfaction of the assistive products are in convenience 3.43, in function and effectiveness 3.33, in safety and secure 3.29 and in adequacy cost compared to effectiveness 2.69. Total average satisfaction of utilization is 3.19. Satisfaction with the use of assistive products in using motivation does not show a statistically significant difference, but in selection factors is a difference to be statistically significant. In conclusion, expert-consulting should be enhanced for the improvement of satisfaction and the provision of assistive products should be expanded in long-term care insuance schemes. Also, the rational index and evaluation method of the satisfaction of the assistive products should be developed through continuous studies.

본 연구의 목적은 노인장기요양보험에서 급여로 제공하고 있는 복지용구 이용만족도를 비교해 보고, 개선방안을 모색하는데 있다. 이를 위해 재가에서 복지용구 급여를 수급하고 있는 전국 노인 1,200명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 조사결과 전체 복지용구의 만족도 수준을 보면, 사용의 편리성이 3.43점으로 가장 높고, 다음으로는 기능성 및 효과성 3.33점, 안전성 및 견고성 3.29점, 성능대비 비용적절성 2.69점 순이었다. 한편, 4개 영역을 총화한 이용만족도는 3.19점이었다. 복지용구 이용만족도는 사용동기에 따라 통계적으로 유의미한 차이를 보이지 않았으며, 선택요인에 따라서는 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 따라서 복지용구 이용만족도 개선을 위해서는 복지용구 전문가의 상담 기능을 강화하고, 복지용구 이용 활성화를 위해 급여수준 및 범위를 확대하여야 한다. 또한, 지속적인 연구를 통해 복지용구별 합리적인 척도 개발과 평가방법이 마련되어야 한다.

Keywords