기록학연구 (The Korean Journal of Archival Studies)
- 제36호
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- Pages.35-67
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- 2013
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- 1229-7941(pISSN)
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- 2671-7891(eISSN)
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대한제국기 내장원의 위상 변화와 공문서 접수
Receipt of Official Documents after the Status Change of the Office of Crown Properties in The Great Han Empire
- 박성준 (서울대학교 규장각한국학연구원)
- 발행 : 2013.04.30
초록
대한제국기 내장원이 각종 국가 재원을 관할한 거대 재정기구로 확대되면서 공문서 양식도 변화되었다. 초기와 달리 1900년 2월부터 판심에는 궁내부가 삭제된 '내장원(內藏院)'이 찍힌 공문서 용지를 사용했다. 내장원경의 도장에 새겨진 명칭도 '내장원경지장(內藏院卿之章)'으로 변경되었다. 내장원이 거대 재정기구로 확대되면서 위상도 독자성을 갖는 기구로 높아졌던 것이며, 그 양상이 공문서 양식에도 반영되었던 것이다. 이러한 변화는 문서 유통 체계에서도 나타났다. 1897년까지 내장원이 각 군으로부터 받은 보고의 수신자는 대부분 궁내부대신이었으나 1899년부터는 수신자가 내장원인 보고서가 대부분이었다. 1899년 8월 이전에는 내장원이 각 군에 훈령을 내릴 수 없었으나, 1899년 8월 이후부터 내장원은 각 군에 훈령을 내릴 수 있게 되었다. 그렇지만 아직 내장원은 중앙기관과 대등한 위치에서 문서를 거래하지는 못했다. 그러나 1900년 9월부터 내장원은 중앙기관과 대등한 위치에서, 지방 기관과는 상급 기관으로서 문서를 거래하게 되었고, 내장원에는 기록과가 설치되었다. 내장원은 궁내부 소속의 하급 기관에서 벗어나 독립된 기관으로서 각 기관과 문서를 거래하게 되었다. 1900년 9월 기록과가 설치된 이후부터 내장원은 독자적으로 문서 접수책을 작성했다. 1901년도 접수책과 1905 1906년도 접수책을 비교해 보면 1905년도 접수책부터 접수 호수가 등장하고 일부에서는 해당 문서의 담당 기관이 기록되었다. 1902년부터 1904년까지의 접수책이 없어 접수책에 언제부터 접수 호수가 기록되었는지 접수책을 통해서는 알 수 없지만, 1905년도 접수책에 기록된 접수 호수와 일자가 접수스탬프에 기입된 내용과 일치하는 것으로 보아 접수 호수가 기록된 시점은 접수스탬프를 찍기 시작한 1902년 7월 전후인 것으로 추정된다. 다음으로 접수스탬프와 달리 접수책에는 업무 담당 기관인 과(課)가 먼저 기록되었다. 이는 내장원이 접수책을 과를 구분해서 작성했던 방식에서 과를 통합하여 작성하는 방식으로 전환했기 때문이었다. 내장원은 과를 구분하지 않고 하나의 접수책에 접수한 순서대로 문서를 기록하면서 각 문서에 연속된 접수 호수를 부여하고, 해당 문서의 업무 담당 기관을 구분하기 위해 접수책 하단에 과를 기록했던 것이다. 1900년 9월 기록과가 설치된 이후 독자적으로 문서를 수발하게 된 내장원은 접수한 문서에 도장 '내장원영수증(內藏院領收證)'을 찍고, 문서접수 장부를 작성했다. 내장원은 과를 구분해서 접수책을 작성했던 초기의 방식에서 과를 통합해 하나의 접수책에 작성하는 방식으로 전환하고 접수책에는 접수 호수와 업무 담당 기관을 기록하였다. 그리고 접수한 문서에는 접수일자 호수로 구성된 접수스탬프를 찍어 점차 접수 체계가 정비되는 방향으로 나아갔다.
As the office of crown properties expanded to financial structure having jurisdiction over various nation's purse in the Great Han Empire, its official document form has been changed. Unlike the early days, they had used official paper stamped with the words 'the Office of Crown Properties' eliminating 'Department of the Royal Household'. Also, the title on stamp of government position changed to 'Recipient of the Official of Crown Properties'. As the office of crown properties expanded as a great financial structure, it has grown in stature as an independent structure, and it was reflected in official document form. Such change was shown in document distribution system. The recipient of report from each district was the First Lord of Department of the Royal Household until 1897; however, the recipients of reports were mostly the office of Crown Properties from 1899. The Office of Crown Properties could not issue an official order before Aug 1899, since then the Office of Crown Properties had issued official orders to each district. However, the Office of Crown Properties could not handle the document in an equal position to the central organization yet. However, from Sep. 1900, the Office of Crown Properties handle the document with district organizations in equal position to the central organization, and a records office had been established in the Office of Crown Properties. Also, the Office of Crown Properties had handled official documents as an independent organization getting out of belonging organization to the department of Royal Household. Since the records office was established in Sep. 1900, the Office of Crown Properties had written receipt book autonomously. Comparing the receipt books in 1901 to the receipt books in 1905 and 1906, receipt numbers had been appeared from the book in 1905 and the organization in charge of the documents was recorded on some documents. Since no receipt book was found in 1902~1904, it is unknown when receipt number had been started indicating on the book. Seeing that the receipt number on the book of 1905 matched with contents on the receipt stamp, the receipt number has started indicating from around July, 1902; the period the receipt stamp has been started to use. Unlike the receipt stamp, the department in charge was indicated on the receipt book. It is because that the Office of Crown Properties changed writing system. Instead of classifying divisions, the Office of Crown Properties recorded in a book by order to receive, provided serial number, and wrote the department on the bottom of receipt book to classify by department in charge. Since establishment of the records office in Sep. 1900, the Office of Crown Properties had confirmed the receipt of document by stamping 'receipt of the Office of Crown Properties' and made receipt books as the office had started handled documents independently. Also, the Office of Crown Properties changed its system integrating division and recording in one book from the intial system classifying the book by division then receipt number and department in charge were indicated on the book. Also, receipt system has stabilized by stamping the receipt date and number on the received document.
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