Abstract
Because of rapid advance of wireless Internet-related technology and fast diffusion of Smart phone, a variety of mobile applications through domestic and foreign app stores have been made and used. Under the recognition of current trend, both central government and local government have developed and provided public mobile app in order to accomplish the mobile e-government. However, public mobile app is not popular in spite of vast investment for its development and service. This study investigated current issues and problems of public mobile app in public service, management, and technology aspects. To do so, this study categorized the interested people of public mobile app into users, providers, and developers, and conducted deep interviews to them. Based on the interview results, the study suggested the following recommendations for the activating tools of public mobile app: providing user-customized information, fruitfulness of public information management, maintenance of management system for public mobile app service, user-friendly promotion appropriate in mobile environment, public mobile app development based on e-government standard framework, etc.. This study may provide the researchers with the successive study guidelines in mobile e-government and public mobile app fields. Also, the study may help the practitioners to make effective decisions on polices and strategies for mobile e-government of local government.
무선인터넷 기술의 급속한 발전과 스마트폰의 빠른 확산으로 인해 국내 외 앱스토어를 통해 다양한 모바일 앱이 개발 배포되고 있다. 이에 따라 중앙정부부처나 지방자치단체에서도 모바일 전자정부를 보다 적극적으로 체험하고 활용할 수 있도록 공공용 모바일 앱(이하 공공앱)을 개발 제공하고 있으나, 서비스 이용률은 지극히 낮은 편이다. 본 연구는 지방자치단체(이하 지자체)의 공공앱 서비스 관계자를 제공자, 개발자, 사용자로 구분하고, 심화된 인터뷰를 통해 공공앱 서비스의 기획 및 제작, 전반적인 관리, 사용 측면에서 현황 및 문제점을 제시하였다. 또한, 인터뷰 결과를 바탕으로 전자정부 표준프레임워크 적용, 공공앱 서비스의 관리조직 및 체계 정비, 모바일 환경에 맞는 홍보전략, 사용자 맞춤형 정보제공, 공공정보의 개방 및 활용 증대 등의 활성화 방안으로 제시하였다. 본 연구는 학문적으로 관련 연구가 부족한 모바일 전자정부 및 공공앱 분야의 연구에서 후속 연구를 위한 기초자료로 적용될 수 있고, 사용자, 제공자, 개발자 그룹을 대상으로 한 심화된 인터뷰 결과를 바탕으로 질적연구를 수행하였다는 점에서 의의가 있다. 실무적으로 본 논문에서 제시된 공공앱 서비스의 현황자료와 인터뷰 결과는 부산시와 공공앱 개발업체에서 관련 현황분석 및 활성화 방안마련에 활용할 수 있다. 또한, 지자체 및 중앙정부의 모바일 전자정부 서비스와 관련한 정책 결정 및 관련 기관의 전략 수립에 도움을 줄 수 있을 것으로 기대된다.