Journal of Digital Convergence (디지털융복합연구)
- Volume 11 Issue 3
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- Pages.165-173
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- 2013
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- 2713-6434(pISSN)
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- 2713-6442(eISSN)
DOI QR Code
A Study on the Effects of the Use Intention of Service Robots by Potential Customers
소비자의 지능형 서비스로봇 이용의도에 관한 연구
- Received : 2013.02.04
- Accepted : 2013.03.20
- Published : 2013.03.31
Abstract
The purpose of this study was to investigate the effects of customer's innovation and usefulness on the use intention of Service Robots by potential customers. Based on Davis(1989)'s Technology Acceptance Model, this study formulated three hypotheses, which were about relationships between customer's innovation, usefulness, and use intention of Service Robots. For this study, structured questionnaires were used and data were collected from the 171 people in Seoul and Cheonan. To test three hypotheses, collected data were analyzed using hierarchical regression technique. The results showed that customer's innovation has no influence on usefulness, whereas customer's innovation and usefulness have effects on use intention.
연구의 목적은 일반소비자를 대상으로 서비스로봇의 이용의도에 영향을 미치는 요인으로서의 소비자혁신성과 유용성의 역할을 탐구하는데 있다. 이론적 내용은 Davis(1989)가 제안한 기술수용모델(TAM: Technology Acceptance Model)을 기반으로 하였다. 서비스로봇에 대한 소비자 혁신성, 지각된 유용성, 그리고 이용의도를 중심으로 소비자혁신성이 지각된 유용성에, 소비자혁신성과 지각된 유용성이 이용의도에 미치는 영향에 대하여 가설을 설정하였다. 연구를 위해 구조화된 질문지를 이용하였으며, 서울 및 천안지역 거주자 171명으로부터 자료를 수집하였고, 가설검증을 위한 자료 분석 방법으로는 단계적 회귀분석방법을 사용하여 분석하였다. 연구결과 소비자혁신성은 지각된 유용성에 유의미한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 또한 소비자혁신성이 이용의도에 유의미한 영향을 미치나 정도는 미미한 것으로 나타났으며, 지각된 유용성은 이용의도에 유의미한 영향을 미치고 정도는 비례하는 것으로 나타났다.
Keywords