Theme-Based Integrative Education Program Development of Industrial Specialized High School

공업계열 특성화 고등학교의 주제 중심 통합형 교육 프로그램 개발

  • Received : 2013.02.15
  • Accepted : 2013.03.23
  • Published : 2013.03.30

Abstract

This study aims at giving examples that can be applied in the real education field, and it develops theme-based integrative education program for Industrial Specialized high school students. It analyzed the models of many scholars about the development of education course, and devised developmental models and procedures of the theme-based integrative education program of engineering specialized high school from those. As a result, it used and reorganized ADDIE model which is the systematic education course development model and the theme-based integrative education development model of Frazee and Rudnitski(1995) as the basic structure, and came to devise theme-based integrative education program of engineering specialized high school while referring to creative engineering design education program development model by Lee Chang-hoon. This study that is theme-based integrative education program for engineering-specialized high school students and is the result of this study has the following characters. First, This theme-based integrative education program that is developed for engineering-specialized high school students can be applied and the initial example that approach the Theme-Based. Second, This Education Program included the Activity project that is "Making Maglev" for the third grade at the engineering-specialized high school and One of the Program's aim is to bring up their attitude that engaged to in the class having the Interest. Third, Theme-based integrative education program for engineering-specialized high school is composed the workbook for the students and the teaching guidance plan for the teachers. Workbook for the students is composed four Units;"Brief about the Maglev","Basic principles about the Maglev","Intensive principles about the Maglev", Activity project about the Maglev". And each unit is made by Learning Purpose, Introducing, Learning Contents(Deepen Learning, Reading Magazines), Assesment etc. Teaching guidance plan for the teachers include that Summary, Purpose, Time Planing & Streaming Map for the class, contents associated Maglev, prerequisite learning, constructure of the education program, flow chart, learning activity, assesment(self-appraiser and peer review).

이 연구의 목적은 실제의 공업계열 특성화 고등학교 현장에서 적용할 수 있는 사례로서, 주제 중심의 통합 교육 프로그램을 개발하는 데에 있다. 연구의 목적을 달성하기 위해 체제적 교육과정 개발 모형인 ADDIE 모형과 Frazee와 Rudnitski(1995) 및 이창훈(2007)의 교육 프로그램 개발 모형을 분석한 후, 재구성하여 공업계열 특성화 고등학교의 주제 중심 통합 교육 프로그램의 개발 모형을 구안하였다. 이 연구에서는 위에서 요약한 내용을 토대로 개발된 연구 결과에 해당되는 공업계열 특성화 고등학교 전기 전자 통신 분야의 주제 중심 통합형 교육프로그램은 다음과 같은 특징을 갖는다. 첫째, 연구자가 개발한 주제 중심 통합형 교육 프로그램은 공업계열 특성화 고등학교의 전기 전자 통신 분야에 적용할 수 있고, 주제 중심으로 접근한 최초의 교육 프로그램의 사례라고 볼 수 있다. 둘째, 이 교육 프로그램은 공업계열 특성화 고등학교의 전기 전자 통신 분야의 3학년 학생들을 위해 자기부상열차를 만들어 보는 활동과제를 포함한 것으로, 학생들로 하여금 수업에 흥미를 가지고 적극적으로 수업에 임하는 태도를 기를 수 있게 하는 교육 프로그램이다. 셋째, 주제 중심 통합형 교육 프로그램은 학생용 학습자료와 교사용 자료 및 교수-학습 지도안으로 구성되어 있다. 학생용 학습자료는 자기부상열차의 개요, 자기부상열차의 기본 원리, 자기부상열차의 심화 원리, 자기부상열차의 활동 과제의 네 단원으로, 각 단원은 학습목표, 도입 및 소개, 학습내용(심화학습, 읽을거리), 배운 내용 확인하기 등으로 구성되어 있다. 또한, 교사용 자료는 교육 프로그램의 개요, 목표, 시간 계획 & 수업흐름도, 자기부상열차를 주제로 한 교육 프로그램의 관련 내용, 선행학습, 교육 프로그램의 내용 구조, 흐름도, 학습 활동, 평가(자기평가지, 동료평가지) 등의 내용을 포함한다.

Keywords

References

  1. 교육인적자원부(2001). 고등학교 교육과정 해설-공업에 관한 교과(상). 교육부 고시 제 1997-15호.
  2. 교육인적자원부(2001a). 고등학교 교육과정 해설.-공업에 관한 교과-.
  3. 김대현, 이은화, 허은실, 강진영 (1997). 교과의 통합적 운영. 문음사.
  4. 김익수, 문대영, 류창열(2006). 공업계 고등학교 전문교과의 문제중심학습에 의한 실기수업 모형. 대한공업교육학회, 31(2), 1-40.
  5. 김재복(1998). 교육과정의 통합적 접근. 교육과학사.
  6. 신헌재, 강충렬(1998). 초등학교 1-2학년 주제 중심 통합교육과정 교수 모델 정립과 예시 지도안 개발에 관한 연구. 교육부 정책 연구과제.
  7. 윤장원(2010). 공업계 고등학교에서의 수학교과 현황 및 전문교과와의 연계성에 관한 연구 : 전기과를 중심으로. 인하대학교 교육대학원 학위논문.
  8. 이경섭, 최병옥, 강현석 (1994). 교과통합의 연구. 교육과학사.
  9. 이창훈(2006). 창의 공학 설계 교육 프로그램이 공학 입문자의 창의력과 공학 설계 능력에 미치는 효과. 충남대학교 박사학위논문.
  10. 한국어 사전 편찬위원회편 (1976). 한국어 대사전. 현문사.
  11. APEID. (1981). Integrating subject areas in the primary education currirulum, A joint innovative project. Bangkok : UNESCO Regional Office for Education in Asia and the Pacific.
  12. ASE. (1986). SATIS. 14-16 Vol. 1-7. Hatfield : The Association for Science Education.
  13. Collette, A. T., & Chiappetta, E. L. (1989). Science instruction in the middle and secondary schools. Merrill Publishing Company.
  14. Dick, W., & Carey, L. (1990). The Systematic Design of Instruction .Third Edition. 역) 김형립, 김동식, 양용칠(1996). 체제적 교수설계-이론과 기법-. 서울 : 교육과학사.
  15. Drake, S. M. (1998). Creating Integrated Curriculum. Proven Ways to Increase Student Learning. Corwin Press, Inc.
  16. Fogarty, R. (1991). How to integrate curricula. IL, IRI/Skylight Publishsing, Inc. 역) 구자억, 구원회 (10999). 교사를 위한 교육과정 통합의 방법, 서울: 도서출판 원미사.
  17. Frazee, B, M., & Rudnitski, R. A. (1995). Integrated teaching methods: Theory, classroom applications, and field-based connections. Albany, NY: Delmar Publishers.
  18. Ingram, J. B. (1979). Curriculum integration and lifelong education. NY : Pergamon Press Inc.
  19. Jacobs, H. H. (1989). Interdisciplinary curriculum : Design, development and implementation. Alexandria, VA : ASCD.
  20. LaPorte, J. E., & Sanders, M. E. (1996). Technology Science Mathematics : Connection Activity Binder. New York : Glenco/McGraw-Hill.
  21. LaPorte, J. E., & Sanders, M. E. (1995). Integrating technology, science, and matheatics education In G. E. Martin (Ed.), Foundation of technology education. (pp, 179-219). Peoria, IL : Glencoe/McGraw-Hill.
  22. Lawshe, C. H. (1975). A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology, 28(4), 563-575. https://doi.org/10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x
  23. Molenda, M., Pershing, J., & Reigeluth, C. (1996). Designing instructional systems. In R. Craig(Ed.), Training and development handbook(4th ed.). New York : McGraw-Hill.
  24. Sanders, M. (2006). A Rationale for New Approaches to STEM Education and STEM Education Graduate Programs. 93rd Mississippi valley technology teacher education conference, Nashville, TN, (Nov. 3, 2000). 1-17.
  25. Schmidt, B. J., Beeken, L. A., & Jennings, C. L. (1992). Integrating Academic and Vocational Education. Guidelines for Secondary School Principals(MDS-297). Berkeley: National Center for Research in Vocational Education, University of California at Berkeley.
  26. Smith, K. L. (1985). Technology Education-Mathematics and Science Interface Project. Maryland State Dept. of Education, Baltimore. (ERIC Document Reproduction Service No. ED 341 567, 341 568, 341 571, 341 572, 341 573)