A narrative research on the job and the job-related learning of a mechanical engineer - an exemplary study on the characteristic of job-related learning of engineer in work place and it's implication on engineering education

기계설계분야 중견 엔지니어의 일과 학습에 관한 내러티브 연구 - 엔지니어의 직무관련 학습의 맥락과 공학교육에 대한 시사점 찾기

  • Received : 2013.08.10
  • Accepted : 2013.09.23
  • Published : 2013.09.30

Abstract

This study inquired following research questions by a narrative research method : What was the job of an engineer in mechanical design field? How did he fulfill his job-related learning in his workplace? What were the context and the characteristic of the job-related learning in the workplace? And some implications of the job-related learning on engineering education were discussed. We identified that the research participant's career as a mechanical engineer has developed through three stages. At first, he engaged on conceptual design of a semi-conductor test machine through self-initiated learning from basic to whole system of the machine. At second stage, he leaded a design group for the concrete design of a ball type semi-conductor test machine. In this stage he learned the meaning of cooperation and cooperative learning. At third stage, he initiated to found an entrepreneur company that was specified to design a semi-conductor test machine. He became CEO of the company. He learned the R & D policy making through contacts with global company, visiting exhibition in abroad. Eventually his main task as a mechanical engineer was the problem solving in the process of machine design. He had experienced and learned through his works : project management, independent fulfilling of tasks, functional analysis and reverse engineering, conceptualizing and test, cohesive cooperation, dialogue and discussion, mediation of conflict, human relationship, leadership. The implication of the narrative analysis on engineering education is, proposed, to give the students more chances to experience and to learn such activities.

이 연구는 기계설계 분야의 중견엔지니어 한 사람을 중심으로 그가 수행하는 구체적인 과업은 무엇이며 그와 관련하여 이루어지는 학습은 무엇인지, 일터에서 이루어지는 직무관련 학습의 맥락은 무엇인지 내러티브 연구방법에 의해 탐구하였으며, 이것이 공학교육에 주는 시사점을 논의하였다. 연구결과 연구참여자는 취업 후 수입대체를 위한 초창기 반도체 검사장비 개발을 위해 독립적으로 개발할 장비에 관한 기초지식을 습득하고 장비의 개념설계를 하였으며, 볼 타입 반도체 검사장비개발 동료들과 함께 장비의 구체설계를 하였고, 근무하던 회사의 폐업 후 잔류 엔지니어들과 함께 창업, 인터뷰 당시 이 기업의 경영자로 일하였다. 그가 엔지니어로서 수행한 주요 실무는 공학적 문제해결이었으며, 비형식적 학습의 과정이었다. 그는 실무수행 과정에서 프로젝트 관리, 자기주도적 과업수행, 기능분석, 추론과 검증, 긴밀한 협동, 대화와 토론, 시행착오, 암묵적 경험지식의 체계화, 총체적 사고, 환경변화의 지각과 기술수요 예측, 인간관계와 업무의 조화, 리더십 등을 경험하였다. 이를 바탕으로 공학교육이 프로젝트 학습, 자기주도적 학습, 대화와 토론 능력 교육을 위한 협동학습, 성찰학습, 실무적 경험을 이론화하는 학습, 인간관계와 리더십 교육 등을 강화해야 한다는 시사점을 얻었다.

Keywords

References

  1. 김주영(2009). 차량기술사의 전문성 발달과정. 한국기술교육대학교 인력개발전문대학원 박사학위 논문. 미간행.
  2. 노나까 이쿠지로, 히로타카 다케우찌(1998). 지식창조기업 [장은영 역]. 서울: 세종서적.
  3. 노진아(2009). 교사들의 연구경험에 대한 내러티브 연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위 논문. 미간행.
  4. 피터 드러커(2007). 넥스트 소사이어티 Next Society[이재규 역]. 한국경제신문.
  5. 오창헌, 김봉환, 김정일, 하준홍, 안강호, 김남성(2011). 실천공학기술자 실태 조사 및 개선방안. 한국기술교육대학교 HRD 연구센터.
  6. 임세영, 김주영(2012). 차량기술사의 전문성 발달과정에 관한 질적 연구. 직업교육연구, 31(2), 289-314.
  7. 임세영, 신효섭, 권호안(2012). 실업자 직업훈련의 비경제적 효과에 대한 내러티브 연구 - 실업자 직업능력개발계좌제훈련 이수후 취업자를 중심으로. 직업교육연구, 31(4), 1-31.
  8. 정승국(2002). 자동차연구개발엔지니어의 지식형성. 산업노동연구, 8(2), 141-169.
  9. 최홍영(2003). 기계설계 기술자의 학습경험에 관한 현상학적 연구. 서울대학교 대학원 박사학위 논문. 미간행.
  10. 한국공학교육인증원(2012), 공학인증기준2005(KEC2005). 한국공학교육인증원.
  11. 한국기술교육대학교(2011). 한국기술교육대학교 20년사, 1991-2011. 한국기술교육대학교. http://www.koreatech.ac.kr/kor/new_2010/data/EBook/EBook.htm
  12. Cropley Arthur, Knapper Christopher (2000). Lifelong Learning in Higher Education, Routledge.
  13. Cladinin, D. & Connelly, F. (2000). Narrative inquiry: Experience and story inqualitative research. CA: Jossey-Bass. [소경희, 강현석, 조덕주, 박민정 역(2007), 내러티브 탐구, 교육에서의 질적연구의 경험과 사례. 서울:교육과학사].
  14. Creswell(2007) Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing among Five Approaches. SAGE Publications. [조흥식 역(2010), 질적연구 방법론 - 다섯가지전통. 서울:학지사].
  15. Eyerer, Peter(2000). Theoprax, Projectarbeit in Aus- und Weiterbildung Bausteine fur Lernende Organisationen. Stuttgart: Klett-Cotta.
  16. Jarvis(2007). Globalization, Lifelong Learning and the Learning Society : Sociological Perspectives. London e. al. : Routledge.
  17. Jarvis(2001). Lifelong Learning : Universities and Adult Education. Asia Pacific Education Review. Vol. 2, No. 2. 28-34. https://doi.org/10.1007/BF03026288
  18. Kolb, David A. (1984). Experiential Learning : Experience as the Source of Learning and Development, London e. al. : Prentice Hall.
  19. Lieblich, Tuval-Mashiach, Zilber (1998). Narrative Research: Reading, Analysis, and Interpretation. SAGE Publications.
  20. Martinez Mediano, C/Lord, S.M. and Rioperez Losada, N. (2013). Lifelong Learning Competencies program for Engineer. Pedagogia Social. Revista Interuniversitaria, 22, 133-146.
  21. Ashok Naimpally, Hema Ramachandran, Caroline Smith (2011). Lifelong Learning for Engineers and Scientists in the Information Age. Elsevier.
  22. OECD (2007). Lifelong Learning and Human Capital, Policy Brief, July 2007. http://www.oecd.org/dataoecd/43/50/38982210.pdf.
  23. Senge, Peter M. (1990). The Fifth Discipline, The art and practice of the learning organization. Doubleday.
  24. Pahl, Jorg-Peter (1998). Bausteine beruflichen Lernens im Bereich"Arbeit und Technik"Teil 2: Methodische Grundlegungen und Konzeptionen. Bielefeld: Bertelsmann.
  25. Woll, Gerhard (2004). Handeln: Lernen duch Erfahrung: Handlungsorientierung und Projektunterricht. Hohengehren: Schneider Verlag.