A Study on the Evaluation of Program Outcomes(PO) for Mechanical Engineering Program at Chosun University

조선대학교 기계공학프로그램 학습성과 평가 사례 연구

  • Go, Hyun-Sun (Chonnam Daebul Industry-University Cooperation Institute) ;
  • Oh, Jun-Seok (Department of Mechanical Engineering. Graduate school Chosun University) ;
  • Choi, Keum-Jin (Department of Education, Chongju University) ;
  • Park, Gil-Moon (Department of Mechanical Engineering, Chosun University)
  • 고현선 (전남대불산학융합본부) ;
  • 오준석 (조선대학교 공학교육혁신센터) ;
  • 최금진 (청주대학교 교직과) ;
  • 박길문 (조선대학교 기계공학과)
  • Received : 2013.09.26
  • Accepted : 2013.11.18
  • Published : 2013.11.30

Abstract

The purpose of this paper are to evaluate the program outcome(PO) for mechanical engineering program at Chosun University, In order to achieve the objectives of this study, we analyze the evaluation system on measuring and analyzed methods of PO. We expect that the evaluation system of PO will help program members to efficiently manage the engineering program accreditation evaluations. This paper were to improve PO evaluation system throughout assessment tools, measurements and analysis of PO between current students and faculty. This study would be confined measurements, analysis and improvement of PO for current students, and faculty in this program.

Keywords

References

  1. 한국공학교육인증원, 공학교육인증기준(KEC2005).
  2. 조선대학교(2011), 기계공학프로그램 자페평가보고서.
  3. 조선대학교(2011), 기계공학프로그램 학습성과 평가 결과보고서.
  4. 메가리서(2011), 교육목표 및 교육과정 개편을 위한 산업체 수요조사 보고서.
  5. 김경태 외(2011), 학습성과 평가 운영 사례, 공학교육연구, 18(6).
  6. 진성희 외(2011), 한국과 미국의 프로그램 학습성과 평가체계 사례분석, 공학교육연구, 14(1).
  7. 짐진영 외(2011), 의사소통 능력에 대한 학습성과 평가개발에 관한 연구, 14(6).
  8. 박윤국(2010), 공학교육인증에서 교과목 학습성과와 프로그램 학습성과의 관계, 공학교육연구, 13(4).
  9. 허돈(2009), 공학교육인증의 학습성과 평가체계의 사례 연구, 12(1).
  10. 김복기 외(2008), 프로그램 학습성가 평가방법 연구, 11(4).