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The Effects on Internal Marketing, Social Exchange Relations and Personal Characteristic of Business Accomplishment in Self-Support Center Employee -Mediated Effects of Organizational Immersion-

지역자활센터 종사자의 내부마케팅, 사회적 교환관계, 개인특성이 사업성과에 미치는 영향에 대한 연구 -조직몰입 매개효과-

  • 김운기 (남부대학교 사회복지학과) ;
  • 정민숙 (남부대학교 사회복지학과)
  • Received : 2013.01.29
  • Accepted : 2013.02.15
  • Published : 2013.02.28

Abstract

The research analyzed to verify that self-support center employee's internal marketing, social exchange relation and personal characteristic effect on self-support program which is essential to provide job and to progress self-support ability for workable low-income group. The research used questionnaires of 156 substances to analyze in self-support center employee within Gwang-Ju area. The questionnaire was analyzed using statistical package for the social sciences(SPSS) program and it used factor analysis, reliability analysis and especially hierarchical regression multiple analysis for hypothesis test. The result of research that self-support center employee's education, training, delegation of authority and job efficacy effect on maximize business result through mediated effect of emotional immersion. Therefore, the research proposes improvement of self-support center employee's education, training, delegation of authority and job efficacy.

본 연구는 근로능력 저소득층이 자활할 수 있도록 일자리 제공과 자활 능력 향상에 중요한 역할을 수행하고 있는 지역자활센터 종사자가 인식하고 있는 내부마케팅, 사회적 교환관계, 개인특성이 조직몰입을 매개로 하여 자활사업 성과에 미치는 영향을 검증하기 위해 수행되었다. 연구대상은 광주 전남지역의 지역자활센터 종사자를 대상으로 총 156부의 설문지를 분석에 사용하였다. 연구결과를 도출하기 위해 SPSS 통계처리 기법을 사용하였는데, 각 변수에 대한 요인분석과 신뢰도 검증을 실시하였고, 가설검증을 위해 위계적 다중회귀분석을 실시하였다. 연구 결과, 지역자활센터 종사자의 교육 훈련, 권한위임과 직무효능감이 감정적 몰입의 매개효과를 통해 사업성과가 극대화 된다고 나타났다. 이를 위해 종사자의 교육 훈련, 권한위임과 직무효능감을 향상시키는 방안을 제시하였다.

Keywords

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