Abstract
It is almost impossible to keep the exact documentations of veterans' works due to the fastidious and convoluted nature of this particular field. The histrorical recordings of Korean Theater in general has been improved due to growing educations of staffs and actors through theatre associated universities But the need of preserving the recordings of veteran actors has not been recognized enough, therefore their precious assets has been lost, which is such a regretful truth. However, with the necessity in mind, the following study is focused on Gil-ho Kim, an actor, playwright, director, and his works on 'Namdo-Mokpo-Plays'. Comparisons will be made, focusing on these plays, between his life as an actor and the meaning of documenting a veteran actor's assets.
공연예술계의 원로배우에 대한 기록과 보존의 과정은 여타 다른 예술장르보다 까다롭고 난해하여 원형 그대로의 형태로 유지한다는 것은 불가능하다. 그럼에도 불구하고 생존하고 있는 원로배우를 대상으로 기록화 하는 작업에 대한 연구 필요성과 역사적 의미는 매우 중요하다. 한국연극사의 다양한 시도와 발전은 열악한 환경 속에서도 현장을 지킨 공연예술인들의 부단한 노력에 의해 활발히 진행되어 왔다. 하지만 공연예술계의 예술인들의 대한 기록사업의 기록과 보존에 대한 인식이 뒤늦게 이뤄져 한국 근현대 예술사를 빛낸 원로배우들의 소중한 자산들이 손. 망실 되어가고 있는 것은 안타까운 일이 아닐 수 없다. 이에 본 연구는 배우, 작가, 연출가 등으로 활동을 한 원로배우 김길호(金吉浩)의 일생 중 남도(南道) 목포연극을 중심으로 그의 활동과 생애를 탐색하고 원로배우 유산 기록화 하는 작업의 의미를 되새기고자한다.