DOI QR코드

DOI QR Code

Perceived Social Presence in the Text-Based Media: Mobile Communication Case

문자기반 매체에서 느끼는 사회적 현존감: 모바일 커뮤니케이션의 사례

  • Received : 2012.10.31
  • Accepted : 2012.12.07
  • Published : 2013.01.28

Abstract

Since the advent of smart phone, a variety of text-based media are developed and used as popular communication tools even in mobile phone environment. This study explores differences in terms of users' perceived social presence level across different text-based media, specifically KakaoTalk, Facebook, SMS. A survey was conducted using items adopted from previous studies on social presence. 203 data points were collected and used for analysis. Across the whole sample, KakaoTalk is perceived as the highest in terms of perceived social presence level, followed by Facebook and SMS. Also, the users with higher level of sociality tends to reveal higher level of perceived social presence across all the media while younger and/or student users tend to maintain higher level of social presence perception across all the media. Further studies seem necessary investigating features of specific medium that may increase or decrease the perceived level of social presence.

스마트폰의 급속한 보급과 함께 카카오톡, 페이스북, 문자메시지와 같은 문자기반 매체의 활용도가 증가하여 대인간의 주요 의사소통 매체로서 자리 잡고 있다. 본 연구에서는 문자기반 매체들에서 사회적 현존감이 서로 다르게 인지되고 있다는 점에 착안하여 각 매체별로 인지되는 사회적 현존감을 비교 분석하기 위해 설문을 구성하여 데이터를 수집하였다. 분석 결과 사용자는 자신이 가장 많이 사용하는 매체가 사회적 현존감이 높다고 인식하고 있었으며, 매체별로는 카카오톡, 페이스북, 문자메시지 순으로 사회적 현존감이 높게 인식되고 있었고, 각 매체별 사회적 현존감에는 차이가 있는 것으로 나타났다. 사용자가 사회성이 높고, 20대 이하이며, 학생일수록 다른 그룹들보다 사회적 현존감을 상대적으로 높게 인식하는 것으로 나타났다. 사회적 현존감이 실제 사용에 있어 영향을 미치고 있음을 찾아낸 본 연구에 후속으로는 어떠한 매체적 특성이 사회적 현존감의 차이를 불러일으키는지 연구가 필요할 것으로 보인다.

Keywords

References

  1. F. Biocca, "The cyborg's dilemma: embodiment in virtual environments," in Cognitive Technology, 1997. 'Humanizing the Information Age'. Proceedings., Second International Conference on, pp.12-26, 1997.
  2. 권기덕, 임태윤, 최우석, 박성배, 오동현, CEO Information: 스마트폰이 열어가는 미래, 삼성경제연구소, 2010.
  3. 김수연, 이상훈, 황현석, "스마트폰 수용에 영향을 미치는 요인에 관한 연구", Entrue Journal of Information Technology, 제10권, 제1호, pp.29-39, 2011. https://doi.org/10.3923/itj.2011.29.39
  4. 김주환, 진보래, "모바일 미디어에서의 채널 선택", 한국언론학회, 한국언론학회 2005년 봄철정기학술 대회, pp.113-118, 2005.
  5. 김유정, "미디어 선택과 이용에 따른 이용자의 미 디어에 대한 태도 분석", 한국방송학보, 제16권, 제 3호, pp.105-135, 2002.
  6. 김예란, "영상통화의 감각적, 정서적, 사회적 수용 양식과 그 의미에 관한 연구", 한국언론학보, 제52 권, 제2호, pp.96-124, 2008.
  7. 김은미, IT와 개인 의사소통 체계의 변화 - 유선전화, 휴대전화, 이메일을 중심으로, 정보통신정책연구원 2005.
  8. 나은영, "모바일 채택에 영향을 미치는 모바일 커 뮤니케이션의 매체적 속성에 관한 연구", 한국언론학보, 제45권, 제4호, pp.189-228, 2001.
  9. 배진한, "모바일의 충족과 대인커뮤니케이션 매체 로서의 모바일의 적합성 인식: 세대 간 비교를 중심으로", 한국언론학보, 제45권, 제4호, pp.160-189, 2001.
  10. 이수영, "모바일 이용에 관한 연구, 음성통화와 문자서비스 간의 관계를 중심으로", 한국언론학보, 제47권, 제5호, pp.87-114, 2003.
  11. 김헌, 김진형, "스마트폰 메신저에서 감성적 커뮤 니케이션을 위한 GUI 연구", 디자인지식저널, 제 18권, 제1호, pp.142-155, 2011.
  12. 임재해, "페이스북 공동체의 소통 기능과 정치적 변혁성", 한국민속학회, 제55권, 제1호, pp.145-188, 2012.
  13. J. Short, E. Williams, and B. Christie, The Social Psychology of Telecommunications, John Wiley and Sons Ltd, 1976.
  14. 이은주, "컴퓨터 매개 커뮤니케이션으로서의 트위터", 언론정보연구, 제48권, 제1호, pp.29-58, 2011.
  15. M. Lombard and T. Ditton, "At the Heart of It All: The Concept of Presence," Journal of Computer-Mediated Communication, Vol.3, No.2, 1997.
  16. 황하성, "사회적 현존감(Social Presence) 측정도구 개발에 관한 탐색적 연구", 언론과학연구, 제7권, 제2호, pp.529-561, 2007.
  17. 황하성, 이옥기, "사용자 특성에 따른 모바일의 매체풍요도 인식 및 이용의 차이", 한국언론학보, 제 53권, 제2호, pp.300-324, 2009.
  18. F. Biocca, C. Harms, and J. K. Burgoon, "Toward a More Robust Theory and Measure of Social Presence: Review and Suggested Criteria," Presence: Teleoperators & Virtual Environments, Vol.12, No.5, pp.456-480, 2003. https://doi.org/10.1162/105474603322761270
  19. 최승영, 장우진, "로커티브 미디어의 증강현실과 사회적 현존감에 대한 고찰", 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제8호, pp.88-101, 2011. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.8.088
  20. J. B. Walther, "Interpersonal Effects in Computer-Mediated Interaction A Relational Perspective," Communication Research, Vol.19, No.1, pp.52-90, 1992. https://doi.org/10.1177/009365092019001003
  21. R. L. Daft and R. H. Lengel, "Organizational Information Requirements, Media Richness and Structural Design," Management Science, Vol.32, No.5, pp.554-571, 1986. https://doi.org/10.1287/mnsc.32.5.554
  22. R. Rice and G. Love, "Electronic Emotion: Socioemotional Content in a Computer-Mediated Communication Network," Communication Research, Vol.14, No.1, pp.85-108, 1987. https://doi.org/10.1177/009365087014001005
  23. J. B. Walther and J. K. Burgoon, "Relational Communication in Computer-Mediated Interaction," Human Communication Research, Vol.19, No.1, pp.50-88, 1992. https://doi.org/10.1111/j.1468-2958.1992.tb00295.x
  24. 박선희, "인터페이스 감각양식이 사회적 현존감 및 온라인 상호작용에 미치는 영향", 한국언론학보, 제54권, 제4호, pp.398-419, 2010.
  25. J. M. Cheek and A. H. Buss, "Shyness and sociability," Journal of personality and social psychology, Vol.41, No.2, pp.330-339, 1981. https://doi.org/10.1037/0022-3514.41.2.330
  26. A. Keenan and A. Shiri, "Sociability and social interaction on social networking websites," Library Review, Vol.58, No.6, pp.438-450, 2009. https://doi.org/10.1108/00242530910969794
  27. P. Hills, "Happiness, introversion-extraversion and happy introverts," Personality and Individual Differences, Vol.30, No.4, pp.595-608, 2001. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(00)00058-1
  28. D. F. Spake and C. M. Megehee, "Consumer sociability and service provider expertise influence on service relationship success," Journal of Services Marketing, Vol.24, No.4, pp.314-324, 2010. https://doi.org/10.1108/08876041011053024
  29. G. S. Russ, R. L. Daft, and R. H. Lengel, "Media Selection and Managerial Characteristics in Organizational Communications," Management Communication Quarterly, Vol.4, No.2, pp.151-175, 1990. https://doi.org/10.1177/0893318990004002002
  30. 배진한, "이용자의 내향성-외향성에 따른 대인매체 이용의 차이", 언론과학연구, 제5권, 제3호, pp.303-336, 2005.
  31. Q. Gao, "Understanding factors affecting perceived sociability of social software," Computers in Human Behavior, Vol.26, No.6, pp.1846-1861, 2010. https://doi.org/10.1016/j.chb.2010.07.022
  32. 강수진, 김성진, 이상호, "통신서비스 소비자의 스마트폰 메신저 이용 패턴연구" 한국전략마케팅학회 학술대회, pp.598-631, 2011.
  33. K. Kreijns, "Determining sociability, social space, and social presence in (a)synchronous collaborative groups," Cyberpsychology & Behavior: The Impact Of The Internet, Multimedia And Virtual Reality On Behavior And Society, Vol.7, No.2, pp.155-172, 2004.
  34. H. J. So and T. A. Brush, "Student perceptions of collaborative learning, social presence and satisfaction in a blended learning environment: Relationships and critical factors," Computers & Education, Vol.51, No.1, pp.318-336, 2008. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2007.05.009
  35. http://www.socialbakers.com/facebook
  36. 박나래, 최현석, 이중정, "스마트폰 사용자의 테크 노스트레스에 영향을 미치는 요인 연구", 한국정보기술학회, 제9권, 제2호, pp.179-186, 2011

Cited by

  1. SNS Dependency and Community Engagement in Urban Neighborhoods: The Moderating Role of Integrated Connectedness to a Community Storytelling Network vol.46, pp.1, 2019, https://doi.org/10.1177/0093650215588786