DOI QR코드

DOI QR Code

The Analysis about the both Boys and Girls' Different Responses to the Expression Forms of Illustration

일러스트레이션에서 나타나는 형태별 표현형식에 대한 남녀어린이의 반응분석

  • 유동관 (상명대학교 디자인대학 시각디자인전공)
  • Received : 2012.10.22
  • Accepted : 2013.01.14
  • Published : 2013.01.28

Abstract

This report is aimed to be used as the basic research resource about the various form expression about the picture books, based upon the analysis whether male and female children are different from their preferences to illustrations and whether the expression form between male and female children are different from the other. The objects of study are one hundred and sixteen's of 6 to 7 years old children (male 58 vs. female 58) who are able to understand the illustration. The two times of response surveys were done with one hand is to interview an individual child and the other hand is to fill out by children. The methods used in this study are composed of the representable, simple, exaggerated, and distorted form of expression in order to draw the detail and precise reactions of male and female children In the case of preference analysis of male and female about the illustration, both male and female prefer the distorted form which express contradictively rather than the real, representable, simple, and exaggerate form of expression or which expresses the distorted and the changed by the binding of different things. In the respect of the responses, the various responses were seen to the simple and the exaggerated form in comparative with the representable form. In the respect of the analysis of language response, the individual response was highly marked to the representable form, and the informational response, the heuristic response, and the imaginative response.

본 연구의 목적은 일러스트레이션에서 나타나는 형태의 표현형식에 따라 남녀어린이의 선호도에 차이가 있는지를 연구, 분석하고 각각의 표현형식에 나타나는 남녀어린이의 언어반응과 언어반응의 유형에 차이가 있는지를 살펴봄으로써 그림책화면에서 보여 지는 다양한 형태표현연구의 기초자료로 활용되는데 그 의미를 두었다, 연구대상은 제시된 일러스트레이션을 이해할 수 있는 6~7세 어린이 116명(남 58명, 여58명)으로 하였으며, 2차에 걸쳐 실시한 반응조사는 어린이의 개별면접과 자기기입식 설문지를 통한 자료수집방식을 활용하였다. 설문에 활용한 연구도구는 남녀어린이의 구체적이고 정확한 반응을 도출할 수 있도록 재현적인 형태, 단순, 과장된 형태, 왜곡된 형태로 구분하였다. 선호도비교의 분석결과에서는 남녀어린이 모두 사실적이고 재현적인 표현과 단순, 과장된 형태표현에 비해 특정부분을 모순되게 표현하거나 이질적 결합을 통해 형태를 변형시켜 표현한 왜곡된 형태를 선호하는 것으로 나타났다. 형태별 언어반응은 재현된 형태에 비해 단순, 과장된 형태와 왜곡된 형태에서 다양한 언어반응이 나타났으며, 언어반응의 유형분석 결과 재현된 형태에서는 개인적 반응이 높았으며, 단순, 과장된 형태와 왜곡된 형태에서는 정보적 반응, 발견적 반응, 상상적 반응이 높았다.

Keywords

References

  1. 유동관, "그림책화면에서 나타나는 은유적 표현 방식에 대한 어린이의 인지반응 연구", 한국콘텐츠학회논문지, 제10권, 제7호, pp.198-208, 2010.
  2. 강은진, 환상동화와 사실동화에 대한 유아의 반응 비교연구, 성균관대학교 대학원, 1997.
  3. 김수정, "일러스트레이션의 표현방법에 따른 유아의 선호도에 관한 연구", 청주대학교 대학원, 1998.
  4. 최정화, 기호학적 커뮤니케이션으로써 은유와 환 유의 패션일러스트레이션 표현방법, 경북대학교 대학원, 2003.
  5. 김현희, 박상희, 어린이문학교육, 학지사, 1999.
  6. 비고츠키 지음 팽영일 옮김, 아동의 상상력과 창조, 창지사, 2001.
  7. 서봉연, 이순형, 발달심리학, 중앙적성출판사, 2001.
  8. 김이산, 똑똑똑 그림책, 현암사, 2004.
  9. 송명자, 발달심리학, 학지사, 2004.
  10. 김영석, 사회조사방법론, 나남출판, 2005.
  11. 유동관, 그림보고 그림읽기, 미진사, 2005.
  12. 현은자, 그림책과 예술교육, 학지사, 2007.