DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Shape, Characteristic, and Investigated Design of Goryeo-Achungunsura-Jisun

고려 아청운수라 질손의 형태와 의미 규명 및 고증 디자인 연구

  • Choi, Jeong (Dept. of Fashion Design & Apparel Industry, College of Human Environmental Science/Institute for Better Living, Wonkwang University)
  • 최정 (원광대학교 생활과학대학 패션디자인산업전공/생활자원개발연구소)
  • Received : 2012.09.10
  • Accepted : 2012.12.05
  • Published : 2013.01.31

Abstract

The purpose of this study is to investigate the meaning and possible shape of Goryeo-Achungunsura-jisun(高麗鴉靑雲袖羅質孫) through the details regarding its color, fabric, and pattern in the $13-14^{th}$ century writings and costume relics. Goryeo-Achungunsura-jisun was the summer dress coat that government officials wore during the Jisun feast of Yuan, and it was symbolic of the political strategy of Yuan as well as the excellent Goryeo fabric material, but no relics remain. During this period, Achung (dark blue)was the color that was used to dye silk, dress coats of upper class men, and background fabric of the embroidered official patch. And, the term, Yunsu (cloud sleeves), was probably sleeves with cloud pattern. The most typical cloud pattern in the 13 and the $14^{th}$ century was the 'flowing, gathering-headed cloud'. The Ra(silk gauze) weaving technique of Goryeo was developed rapidly in the $12^{th}$ century, and the quality of the Ra in the late Goryeo was good enough to be used for making the official's dress coat in the golden age of Yuan. According to the characteristic of jisun and man's formal-suit style in the Mongolian-Yuan, the possible styles for Goryeo-Achungunsura-jisun can be summarized as follows: a basic Mongolian gown with narrow sleeves and deep crossed diagonal opening, a Mongolian gown with waist pleats, the combination of half sleeved gown and long sleeved Mongolian gown. These styles would be made of delicate Goryeo Ra, cloud patterned sleeves, fabrics dyed in dark blue color, and shawl or embroidered patch ornaments for officials of Yuan, which was more simple than materials for Khan's Jisun to avoid rebellions.

Keywords

References

  1. 김미자 (2004), 집사 <集史>에 나타난 흉배(胸背)에 관한 연구, 복식, 54(1), pp. 159-168.
  2. 최규순, 포명신 (2006), 원대 질손복(質孫服) 중 "모자(毛子)"에 관한 고찰, 복식, 56(2), pp. 125-133.
  3. 박윤미 (2008), 수국사 불복장 섬유류에 관한 고찰, 강좌 미술사, 31, pp. 177-203.
  4. 김선경, 조효숙 (2005), 불복장 직물의 구조특성 및 연대규명, 복식, 55(8), pp. 73-84.
  5. 이곡 (2007), 국역 가정집 2, 이상현 역, 서울: 민족문화추진회, p. 177.
  6. 宋濂 (1975), (斷句本) 二十五史: 元史二, 新文豊出版公司編, 臺北: 新文豊出版公司, p. 934.
  7. Giovanni de Plano Carpini (1983), 出使蒙古記, 道森編, 呂浦 역, 中國社會科學出版社, p. 60.
  8. Thomas T. Allsen (1997), Commodity and exchange in the Mongol empire-A cultural history of Islamic textile, New York: Cambridge University Press, pp. 21-22.
  9. Marco Polo (2000), 마르코 폴로의 동방견문록, 김호동 역, 서울: 사계절출판사, p. 253.
  10. "靑莊館全書: 제23권, 편서잡고 3, 송사전 몽고열전(蒙古列傳)", 자료검색일 2012. 3. 11, http://db.itkc.or.kr//index.jsp?bizName=MK&url=/itkcdb/text/nod eViewIframe.jsp%3FbizName=MK%26finId=002%26gunchaId=av026%26muncheId=01%26seojiId=kc_mk_j002
  11. Thomas T. Allsen, (1997), Commodity and exchange in the Mongol empire-A cultural history of Islamic textile, New York: Cambridge University Press p. 21.
  12. 金宗瑞(2004 a), 신편 고려사졀요 中, 민족문화추진회 역, 서울: 신서원, p. 729.
  13. Marco Polo, (2000), 마르코 폴로의 동방견문록, 김호동 역, 서울: 사계절출판사, p. 112.
  14. 최규순, 포명신 (2006), 원대 질손복(質孫服) 중 "모자(毛子)"에 관한 고찰 ,p. 129.
  15. 최해율 (2008), 유목민의 꽃-몽골여자복식의 흐름, 서울: 민속원, p. 92.
  16. 박원길, 김기선, 최형원 (2006), 몽골비사의 종합적 연구, 서울: 민속원, pp. 301-302.
  17. "몽골의 여전사 쿠툴룬(Khutulun)", 자료검색일 2012. 4. 15, http://blog.naver.com/donmany0203?Redirect=Log& logNo=30129674623
  18. 金琳, 丁勇, 李一平 (2005), Fascinating Arts Observesd by Marco Polo(馬可․波羅筆下的時尚藝術), 黃金․絲綢․靑花瓷, 趙豊, 金琳 主編, 香港: 藝紗堂, p. 12.
  19. "元世祖出獵圖 (Kublai Khan on a Hunting Trip)", 검색일 2012. 7. 15, http://www.npm.gov.tw/npmwebadmin.jsp?do=index
  20. 趙豊, 金琳 主編, 香港: 藝紗堂, p. 54.
  21. 張文芳, 王大方(2005), 走進元上都, 內蒙骨: 內蒙古大學出版社, p. 134.
  22. 金宗瑞(2004 a), 신편 고려사졀요 中, 민족문화추진회 역, 서울: 신서원, p. 548.
  23. 金宗瑞(2004 b), 신편 고려사졀요 下, 민족문화추진회 역, 서울: 신서원, p. 224.
  24. 邊暹 (2012), 譯註 朴通事諺解, 王霞, 柳在元, 崔宰榮 역주, 서울: 學古房, p. 167.)
  25. 崔世珍(2004), 정광 역주 및 해제, 原本노걸대, 파주: 김영사, pp. 58-61.
  26. 崔世珍(2004), 정광 역주 및 해제, 原本노걸대, 파주: 김영사, pp. 286-294.
  27. 邊暹 (2012), 譯註朴通事諺解, 王霞, 柳在元, 崔宰榮역주, 서울: 學古房, pp. 276-277.
  28. "靑莊館全書: 제 60권, 앙엽기 7(盎葉記 七), 화가(畫家)에게 소용되는 그림물감", 자료검색일 2012. 3. 11, http://db.itkc.or.kr/index.jspbizName=MK&url=/itkcdb/text/nodeViewIframe.jsp?bizName=MK&seojiId=kc_mk_j002&gunchaId=av060&muncheId=01&finId=021& NodeId=&setid=663701&Pos=15&TotalCount=19&searchUrl=ok
  29. 崔世珍 (2004), 정광 역주 및 해제, 原本노걸대, 파주: 김영사, pp. 294.
  30. 崔世珍 (2004), 정광 역주 및 해제, 原本노걸대, 파주: 김영사, pp. 357-360.
  31. 崔世珍 (2004), 정광 역주 및 해제, 原本노걸대, 파주: 김영사, pp. 289..
  32. "靑莊館全書: 제 58권, 앙엽기 5(盎葉記 五), 청자지(靑磁紙)", 자료검색일 2012. 3. 11, http://db.itkc.or.kr/index.jsp?bizName=MK&url=/itkcdb/text/nodeV iewIframe.jspbizName=MK&seojiId=kc_mk_j002&gunchaId=av058&muncheId=01&finId=023&NodeId=&setid=664534&Pos=0&TotalCount=2&searchUrl=ok
  33. C.Жавхлан (2006), ЧЦНГЦС ХААНААС ДЭЭД УЗ ЦҴН ѲВѲГ ДЭЭДСЦҴН МОНГОЛ ХУВЦАС, ула анбаатар: хэвлэннийтлэх/хувьлах/олшруулах ыг хуулиар хориглоно, p. 49.
  34. 徐光冀 主編 (2011), 中國出土壁畵全集 7-陕西 下, 北京: 科學出版社, p. 465.
  35. 邊暹 (2012), 譯註 朴通事諺解, 王霞, 柳在元, 崔宰榮 역주, 서울: 學古房, p. 62
  36. 崔世珍 (2004), 정광 역주 및 해제, 原本노걸대, 파주: 김영사, pp. 286-289.
  37. 김선경, 조효숙 (2005), 불복장 직물의 구조특성 및 연대규명, 복식, 55(8), p. 78.
  38. 심연옥 (2004), 至心歸命禮-불복장 직물 문양집, 충남: 수덕사 근역성보관, p. 44.
  39. 경기도박물관 (2008), 경기도박물관 출토복식 명품전, 경기: 경기도박물관, p. 98.
  40. 趙豊, 金琳 主編, 香港: 藝紗堂, p. 51.
  41. 최규순, 포명신, (2006), 원대 질손복(質孫服) 중 "모자(毛子)"에 관한 고찰, 복식, 56(2),p. 129.
  42. 徐兢(2005), 고려도경 - 중국 송나라 사신의 눈에 비친 고려 풍경, 조동원 외 공역, 서울: 황소자리, pp. 294-296.
  43. 金宗瑞(2004 a),신편 고려사졀요 中, 민족문화추진회 역, 서울: 신서원,pp. 254-255.
  44. 金宗瑞(2004 a),신편 고려사졀요 中, 민족문화추진회 역, 서울: 신서원, pp. 686-687.
  45. 심연옥, (2004), 至心歸命禮-불복장 직물 문양집, 충남: 수덕사 근역성보관, pp. 32-34.
  46. "국역조선왕조실록: 세조실록, 세조 5년 기묘, 4월 16일(정묘), 이조 참판 조석문 등에게 야인과 교통한내용을 알리는 주본을 받들고 가게 하다." 자료검색일 2012. 3. 1, http:// www.koreaa2z.com/sil99/index.html
  47. "국역조선왕조실록: 세조실록, 세조 6년 경진, 3월 10일(정해), 양정에게 유상동합, 마구음파 등을 회유할 것을 명하다." 자료검색일 2012. 3. 1, http://www.ko reaa2z.com/sil99/ index.html
  48. 김미자, (2004), 집사 <集史>에 나타난 흉배(胸背)에 관한 연구, 복식, 54(1), pp. 164-167.

Cited by

  1. The Study on Costume Shapes through Goryeo Dynasty Paintings -Comparison with Song and Yuan Style- vol.40, pp.6, 2016, https://doi.org/10.5850/JKSCT.2016.40.6.1116
  2. A Study on Fashion Souvenir Ornament Design for Female Dolls with the Application of Relic and Painting Motifs in the Late Goryeo Period -Focus on Investigated Design and Costume Coordination- vol.37, pp.5, 2013, https://doi.org/10.5850/JKSCT.2013.37.5.691