DOI QR코드

DOI QR Code

An Study on the Opera 'Manon Lescaut's' Stage Costume Design

오페라 '마농 레스코(Manon Lescaut)'의 무대의상 디자인 비교연구

  • Yang, Su Mi (Dept. of Broadcasting Stylist, Busan Woman's College) ;
  • Kwon, Mi Jeong (Dept. of Clothing & Textiles, Pusan National University)
  • 양수미 (부산여자대학교 방송스타일리스트과) ;
  • 권미정 (부산대학교 의류학과)
  • Received : 2012.06.25
  • Accepted : 2012.10.05
  • Published : 2013.01.31

Abstract

As performing arts including operas are getting popular these days, the importance of stage costumes is strengthened. Stage costume is one of the artistic requisites for opera performance, it plays an important role in describing the play's situation, the director's style and the person's character. Nevertheless the study regarding the opera's costumes is not active, especially the comparative study on the same opera's costumes performed by different opera companies have hardly been made. Therefore this study compared 5 Manon Lescaut opera performances: the Metropolitan Opera(1980), the Flemish Opera(1991), the Metropolitan Opera(2008), the Seoul Metropolitan Opera(2010) and the Vienna State Opera(2010) and made clear the difference between the four. From this study, we can get the following conclusions. First, the Metropolitan Opera's costumes in 1980 act and in 2008 act ascertained Rococo dressing. Because the costume designer for both acts was the same person, the general costume styles of the two acts are similar. Second, as for the Flemish Opera and Seoul Metropolitan Opera, there was a significant drop in fancy details and trimmings in the costumes. But the costumes made strong impressions dues to its color and luminosity contrast. Third, Vienna State Opera costumes had the boldest designs and it reflected modern designs as well. This study is meaningful in that it is based on the comparison study on the same opera stage costumes designed by different directors. Afterward this study is expected to contribute toward study on opera stage costumes and stage costume's development.

Keywords

References

  1. 자료검색일 2010. 9. 1, http://www.encyber.com
  2. 김현숙 (1995), 무대의상 디자인의 세계, 서울: 고려원, pp. 32-38.
  3. Orley I. Holton (1976), Introduction to Theatre, New Jersey: Prentice Hall Inc. Englewood Cliffs, p. 45.
  4. 신경섭 (2000), 오페라 '황진이'의 무대의상 디자인 연구, 패션비즈니스, 4(2), pp. 127-140.
  5. 이경희 외 (2002), 오페라 '카발레리아 루스티카나'의 무대의상 디자인연구, 복식, 52(8), pp. 1-13.
  6. 변지현, 조진숙 (2007), 오페라 '파우스트'의 무대의상 디자인, 복식, 57(3), pp. 90-107.
  7. 변지현 외 (2006), 오페라 '파우스트' 무대 의상의 현대적 디자인 개발 I, 복식문화연구, 14(4), pp. 581-595.
  8. 최유진, 김희은 (2010), 오페라 '라보엠'의 무대 의상 연구: 보엠의 스타일을 중심으로, 한국의류학회지, 34(7), pp. 1065-1077. https://doi.org/10.5850/JKSCT.2010.34.7.1065
  9. 이수진 (2004), 오페라(Opera) 'Tosca'의 무대의상 연구, 중앙대학교 대학원 석사학위논문.
  10. 정영주 (2008), 모차르트 오페라 '돈 지오 바니' 무대 의상 디자인 연구, 상명대학교 대학원 석사학위논문.
  11. 정흥숙, 배정원 (2001), 오페라 '마농 레스코(Manon Lescaut)'의 무대의상 디자인 연구, 중앙대학교생활과학논집, 14, pp. 209-231.
  12. 김차주 (2000), 오페라 'AIDA'의 무대의상 디자인 연구, 전남대학교 대학원 박사학위논문.
  13. 최봄시내 (2002), 베르디 오페라 '라 트라비아타' 이미지의 의상 디자인 연구: 'Violetta'를 중심으로 한 여성복 디자인을 중심으로, 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  14. 류춘화 (2002), 오페라 '아, 하멜'의 무대의상디자인 연구, 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.
  15. 구민수 (2005), 뮤지컬 '아이다'의 무대의상디자인 연구, 동덕여자대학교 대학원 석사학위논문.
  16. 이수민 (2006), 오페라 '태양에 대한 승리'를 위한 말레비치의 무대 및 의상 디자인 연구, 서울대학교 대학원 석사학위논문.
  17. 박정신 (2008), 오페라 '이상한 나라의 앨리스'의 의상 디자인 및 제작에 관한 연구, 상명대학교 대학원 석사 학위논문.
  18. 최은임, 조규화 (2007), 오페라 '투란도트'의 무대의상 연구, 패션비즈니스, 11(2), pp. 42-57.
  19. 이은영 (1989), 현대복식에 있어서 예술성의 개념, 숙명여자대학교 대학원 박사학위논문, p. 24.
  20. Edward, A. (1984), Understanding todays Theatre, Prentic Hall: Englood-clifts, p. 162.
  21. 강정은 (2005), 오페라 '아이다'의 무대의상에 대한 연구: 1980년대와 1990년대 작품을 중심으로, 계명대학교 대학원 석사학위논문, p. 2.
  22. Manon Lescaut (1991), Flemish Opera, 벨기에, Director: Robert Carsen, Sets and Costumes designer: Anthony Ward.
  23. Manon Lescaut Opera (1980), Metropolitan Opera, 미국, Production: Gian Carlo Menotti, Director: Kirk Browning, Set and Costume Designer: Desmond Heeley.
  24. Manon Lescaut Opera (2008), Metropolitan Opera, 미국, Production: Louisa Briccetti, Victoria Warivonchik, Director: Brian Large, Set and Costume Designer : Desmond Heeley.
  25. Manon Lescaut Opera (2010), Venna State Opera, 오스트리아, Director: Robert Carsen.
  26. Manon Lescaut Opera (2010), 서울시오페라단, 한국, 연출: 장수동, 의상디자인: 조문수.
  27. 라보엠-성남아트센터 오페라하우스 (2006)
  28. 토스카-인천종합문화예술회관 대공연장 (2008)
  29. 나비부인-서울국립극장 해오름극장 (2004)
  30. 투란도트-대구 시민회관 대극장 (2008) 등.
  31. 문호근 (2004), 청바지 입은 오페라, 서울: 개마고원, pp. 61-80.
  32. 자료검색일 2010. 9. 24, http://navercast.naver.com/contents.nhn?contents_id=1611
  33. 이은지 (2010), 쟌 카를로 메노티(Gian Carlo Menotti, 1911-2007)의 오페라 '전화(The telephone, 1946)'에 나타난 사실주의의 영향 연구 분석, 이화여자대학교 대학원 석사학위논문, p. 10.
  34. 김정진 (1999), 메노티의 텔레비젼 오페라, 이화음악논집, 3, pp. 71-95.
  35. 자료검색일 2010. 9. 10, http://100.naver.com/100.nhn?docid=61334
  36. Manon Lescaut Opera (1980), Metropolitan Opera, 공연 팜플렛, p. 14.
  37. David Stevens, "Robert Carsen: Opera's Master of the Modern", New York Times, retrieved 1999, July 6, from http://www.nytimes.com/1999/07/06/style/06iht-carsen.2.t.html
  38. 자료검색일 2010. 9. 15, http://navercast.naver.com/contents.nhn?contents_id=4764
  39. 자료검색일 2010. 10. 12, http://www.bing.com/images/search?q=Manon+Lescaut+Opera&view=detail&id=69ED9BE76BFBD120DD60EA4A56C6DD674483E024&first=247
  40. 자료검색일 2010. 9. 10, http://en.wikipedia.org/wiki/Brian_Large
  41. 오페라 마농레스코 (2010), 서울시오페라단, 세종문화 회관 공연 팜플렛, p. 12.
  42. 자료검색일 2010. 10. 10, http://www.hankyung.com/news/app/newsview.php?aid=2010052709371
  43. 이인선 (2010. 04. 15), "사랑을 이용하는 여자 그녀는 마농 푸치니 오페라'마농 레스코', 돈과 사랑 사이 현대여성들 공감대 형성", 주간한국, 자료검색일 2010. 10. 15, http://weekly.hankooki.com/
  44. Jean Hunnisett (1986), Period Costume For Stage & Screen, London: Bell & Hyman, p. 139.
  45. R. Turner Wilcox (1958), The Mode In Costume, New York: Scribner, p. 194.
  46. Bronwyn Cosgrave (2000), Costume & Fashion, London: Britain London, p. 176.
  47. Marrybelles Bigelow (1970), Fashion in History-Apparel in the Western World-, Minnesota: Burgess Publishing Company, p. 141.
  48. Bronwyn Cosgrave (2000), Costume & Fashion, London: Britain London, p. 168.
  49. Sir Roy Strong (1984), Four Hundred Years Of Fashion, London: Victoria and Albert Meseum, p. 26.
  50. Phyllis Tortora & Keith Eubank (1989), A Survey of Historic Costume, New York: Fairchild Publication, p. 190.
  51. 정흥숙 (2002), 서양복식문화사, 서울: 교문사, pp. 234-241.
  52. Max Von Behn (2000), 패션의 역사-18세기 로코코 시대부터 1914년까지, 천미수 역, 서울: 한길아트, p. 78.
  53. 자료검색일 2010. 10. 12, http://www.bing.com/images/search?q=Manon+Lescaut+Opera&view=detail&id

Cited by

  1. 클래식 오페라 무대의상의 동작기능성 개선방안 연구 - 19세기 여성 재킷을 중심으로 - vol.25, pp.3, 2013, https://doi.org/10.7741/rjcc.2017.25.3.301