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A Study on the Cultural Goods for Vitalization Baekje Cultural Assets (Through the Analysis of National Contest Exhibition for Baekje Cultural Goods)

백제문화제 활성화을 위한 문화상품에 관한연구 (백제문화상품전국공모전분석을통하여)

  • Lee, Jae-Ho (Division of Formative Arts Design, Kongju National University) ;
  • Park, Seung-Chul (Division of Formative Arts Design, Kongju National University)
  • 이재호 (공주대학교 조형디자인학과) ;
  • 박승철 (공주대학교 조형디자인학과)
  • Received : 2013.09.03
  • Accepted : 2013.11.20
  • Published : 2013.11.28

Abstract

The Baekjae Culture Festival was first held with the objective to re-explore and succeed the traditions of Baekjae culture based on history of Baekjae's seat of government, Gongju and Buyeo. It has contributed to the development of regional culture and establishment of cultural identity of local community with its pride as the leading historical cultural festival that introduces the history and culture of Baekje. However, the current Baekje Culture Festival as a historical and cultural festival is faced with a criticism as it is operated in the direction far from its initial purpose due to the lack of recognition in its significance and application. Therefore, the National Baekje Cultural Products Concours is held as part of various contests of Baekje Culture Festival in order to encourage the pride of Baekje history, draw international attention for the advanced and unique Baekje culture, develop innovative ideas for cultural products and grow the talents in design. The awarded work of this national concours is believed to be effective for the cultural contents industry. However, unlike its initial purpose, the concours has become a one-time exhibitionist event. Hence, through the analysis of general facts and case of domestic cultural products this thesis aims to find a way to utilize the National Baekje Cultural Products Concours in order to re-evaluate the history and culture of Baekje and enhance the public recognition through their viewing, consuming, promoting and experiencing of cultural products.

백제문화제는 옛 백제의 도읍지였던 공주와 부여 지역의 역사적 기반을 바탕으로 백제문화를 재조명하고 전통문화를 계승한다는 목적 하에 개최되어 왔다. 백제의 문화를 소개하고 교육하며, 한국을 대표하는 역사문화축제라는 자부심을 가지고 지역문화발전의 계기를 마련하여 지역공동체의 문화적 정체성 확립에 기여하여 왔다고 할 수 있다. 그러나 오늘날 역사문화축제인 백제문화가 당면한 문제점으로 역사문화축제가의 의미 혹은 활용방안 등에 대한 인식 부족이 있다. 이는 당초 취지와 목적에 동떨어진 방향으로 진행되고 있다는 목소리가 크다. 따라서 백제문화제의 다양한 경연프로그램 중 백제역사의 자긍심을 고취하고 백제문화에 대한 우수성과 독창성을 바탕으로 국제적 관심을 유도하여 백제문화상품에 대한 참신한 아이디어를 발굴하고 디자인 창작열을 높인 우수한 인재를 발굴하고자 백제문화상품 전국공모전을 개최하고 있으며, 본 필자는 백제문화상품 전국공모전 통한 입상작의 문화 상품으로써 문화콘텐츠 산업으로 활용할 가치가 있다고 생각한다. 따라서 백제문화상품 전국 공모전에 관한 백제문화제 일반적 고찰, 국내 문화상품 사례를 통해, 백제문화상품 전국 공모전을 활용한 백제 역사, 문화, 재인식하고 찬란한 백제의 역사적 가치를 문화상품으로써 대중들의 관람, 소비, 홍보, 체험 등으로써 대중화하는데 기여하고자 한다.

Keywords

References

  1. Jung Jaewook, "A Lesson from Baekje Cultural Festival during the past half-century and Development Plan Guidelines, Academic Symposium of 50th Anniversary Baekje Cultural Festival", P,109 2004
  2. Kim, Changgon "A study on the Activation Plan of the Culture & Tourism Festival Management", Institute of Current Welfare in Gwangju University, P.3, 2000
  3. Huh, Gabjoong "The Measures to Strengthen the International Competitiveness of Local Tourism Products", Korea Tourism Institute, 1997
  4. "The 21st century Strategy for the Culture of the Goods", the Ministry of Culture and Trourism, P.44, 1999
  5. "The result report of 1999 Cheongju International Craft Biennale" P.44-46
  6. www.baekje.org
  7. www.koreacraft.org
  8. www.cheongjabiennale.or.kr