Studies on the Influence Factors of E-commerce Adoption: The Perspective of Suppliers' E-commerce

전자상거래 도입 영향요인들에 관한 통합적 연구: 공급업체 전자상거래를 중심으로

  • Received : 2012.12.04
  • Accepted : 2013.04.08
  • Published : 2013.04.30

Abstract

This study empirically investigated inter-relationships among the influence factors on the adoption of e-commerce, which are classified as cause factor (i.e., perceived environmental uncertainty and competition), facilitators (i.e., perceived economic benefits, inter-organizational trust, suppliers' pressure and capability and asset specificity) and support factor (i.e., top management's support and organizational resource capability). The results of regression analyses showed that competition, inter-organizational trust, suppliers' pressure and capability, top management's support, and organizational resource capability have a positive impact on the adoption of e-commerce. In the analyses of inter-relationships among the influence factors, it was found that perceived environmental uncertainty positively influences suppliers' pressure and capability and perceived economic benefits, and competition has a positive impact on asset specificity. It was also observed that perceived economic benefits, inter-organizational trust and suppliers' pressure and capability positively affect top management's support, and inter-organizational trust and suppliers' pressure and capability have a positive impact on organizational resource capability. With mediating regression analyses, it was found that competition has an indirect impact on the adoption of e-commerce through the effect on perceived economic benefits, suppliers' pressure and capability, organizational resource capability and top management's support. The results of mediating regression analyses also showed that suppliers' pressure and capability and perceived economic benefits have indirect effects on the adoption of e-commerce through the effects on top management's support and organizational resource capability. From these results, it is concluded that intense competition causes the activation of facilitators, and the facilitators contribute to both the enhancement of top management support and the creation of organizational resource capability, which are directly linked to the adoption of e-commerce.

본 연구는 전자상거래 도입에 대한 기존의 영향요인들을 원인요인, 촉진요인과 지원요인으로 구분하고 이들 간에 선후 영향 관계가 있는지 여부를 실증적으로 규명하였다. 전자상거래 도입에 대한 영향요인들의 일반 분석에서는 경쟁정도, 조직간 신뢰, 공급업체의 압력과 능력, 최고경영층 지원과 조직의 자원 능력이 유의한 양의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 영향요인들 간의 상호 관계를 분석한 결과, 외부환경 불확실성은 인지된 경제적 효익과 공급업체의 압력과 능력에, 경쟁정도는 투자자산의 한정성에 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 그리고 인지된 경제적 효익, 조직간 신뢰와 공급업체의 압력과 능력은 최고경영층 지원에, 조직간 신뢰와 공급업체의 압력과 능력은 조직의 자원 능력에 유의한 양의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 매개 영향을 분석한 결과에서는 경쟁정도가 인지된 경제적 효익, 공급업체의 압력과 능력, 최고경영층 지원과 조직의 자원 능력을 통해 전자상거래 도입에 간접 영향을 미친다는 것이 입증되었다. 그리고 공급업체의 압력과 능력과 인지된 경제적 효익이 최고경영층 지원과 조직의 자원 능력을 통해 간접 영향을 미치는 것으로 밝혀졌다. 결국, 전자상거래 도입의 원인요인인 격심한 경쟁은 촉진요인인 인지된 경제적 효익과 공급업체의 압력과 능력에 영향을 미쳐서 전자상거래 도입을 촉발시킨다. 그리고 이러한 원인요인과 촉진요인의 영향은 지원요인인 최고경영층 지원을 제고시키고 조직내 자원 확충을 가져와 전자상거래 도입이 실질적으로 시작되게 된다.

Keywords