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Study for applying the augmented reality onto postage stamps

우표의 증강현실 적용에 관한 연구

  • 이기호 (백석예술대학교 디자인학부)
  • Received : 2013.11.01
  • Accepted : 2013.12.06
  • Published : 2013.12.31

Abstract

The commemorative AR postage stamps which are the world first presented at The YEOSU EXPO 2012 has had meaning of communicating with future in this present from a convergence that the most analog medium is using now and that the AR is cutting edge of digital technology. The AR stamps printed 10 kind out of 33 commemorative stamps. These have great significance that is artistic value than that is world first. The applied AR images are not only expressed 3D real images but also artic represented and signifying each stamp images from visualized creativity process, and build 'new art space' that is new concept between on real(analog) and virtual(digital). This study analyzes meaning of images and then makes concept of AR contents design. The processing is designed and considered the meaning of architectures and environments, and the regional specific feature of the Yeosu with surrealistic graphic concept. The 10 of deducted images were expressed after AR coding such as visual arts. This study realized markerless 3D image tracking AR stamps and deducted research result are; the first, it was able to figure out how to realize AR in the process of registering the reference images, coordinating transformation, and hybriding AR on the stamps for the mobile devices. The second, it was able to be seeked a possibility of new virtual exhibition space. The third, it was able to know possibility of satisfaction of immersing with visual formativeness and usability with informativity.

2012년 여수세계엑스포에서 세계최초로 선을 보인 증강현실 기념우표는 최근까지 사용되고 있는 가장 아날로그적 매체인 우표와 디지털매체의 첨단인 증강현실 기술을 접목시켜 과거와 미래가 현재에서 소통되고 융합되는 교차점이라는 의의를 지니게 되었다. 총 33종의 기념우표 중 10개의 우표에 적용된 증강현실은 세계최초라는 의미보다 예술적 가치에 더 큰 의미를 두고 있다. 적용된 증강현실은 단순히 이미지를 사실적 3D로 표현한 것이 아니라, 각 우표의 이미지가 담고있는 의미와 여수엑스포의 주제를 형상화하고 시각화하는 창조 과정을 거친 '예술적 재현'을 추구하였으며, 예술작품으로써의 이미지를 보여주는 우표 위의 공간은 현실(아날로그)과 가상(디지털)의 경계에 가로 놓인 새로운 개념의 '신 예술공간'의 창조였다. 본 연구는 각 우표에 인쇄된 이미지의 의미를 분석하고 이에 따른 증강현실 콘텐츠의 디자인을 개념화하는 과정을 거쳐 10개의 이미지를 도출한다. 이미지 도출 과정은 우표에 나타난 엑스포 행사장의 풍경과 각 건물이 지니고 있는 의미, 여수의 지역적 특색을 접목한 후 과장과 축약의 과정을 거쳐 초현실적 그래픽 환경을 디자인하는 과정을 거쳤다. 또한 도출된 이미지는 각 우표에 증강현실로 적용되기 위해 3D 애니메이팅과 코딩 과정을 거쳐 최종 시각조형예술로 표현된다. 본 연구에서는 비마커 이미지인식기반 3D 증강현실 우표를 구현하였으며, 다음과 같은 연구결과를 도출하였다. 첫째, 모바일 기기에서 증강현실 구현을 위한 우표 이미지 등록과 좌표변환 방법 및 증강현실을 우표에 접목하는 과정에서 여러 가지 고려해야 할 사항을 파악할 수 있었다. 둘째, 우표 디자인에 따른 증강현실 콘텐츠의 조형적 표현에 따라 새로운 가상의 전시공간 창출가능성을 모색할 수 있었다. 셋째, 시각적 조형성을 통한 몰입성과 정보제공 측면에서의 사용성을 동시에 만족시킬 수 있는 가능성이 있음을 알 수 있었다.

Keywords

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