적정기술의 맥락과 공학교육에의 적용 필요성에 관한 연구

A Study on the Context of Appropriate Technology and Implications for Engineering Education

  • 장하원 (서울대학교 과학사 및 과학철학 협동과정) ;
  • 박상욱 (숭실대학교 행정학부)
  • Chang, Hawon (Program in History and Philosophy of Science, Seoul National University) ;
  • Park, Sangook (School of Public Administration, Soongsil University)
  • 투고 : 2013.04.09
  • 심사 : 2013.09.25
  • 발행 : 2013.07.30

초록

This paper explores the concept and historic context of appropriate technology to provide the academic community with better understanding, insights, current trends, and finally, implications for engineering education. To do that, a rigorous literature survey has been carried out. The result supports that the appropriate technology concept will meet present tasks of engineering education, which calls on policy development and further studies.

키워드

참고문헌

  1. 고빈다라잔 ․ 트림블. 이은경 역(2013). 리버스 이노베이션, 도서 출판 정혜.
  2. 김경선 ․ 정유지(2009). 공학에서 봉사학습 프로그램 운영 전략 모색. 공학교육연구, 12(2): 14-23.
  3. 김은철 ․ 송성수(2012). 과학기술시대의 책임윤리를 찾아서: 한스 요나스의 '책임의 원칙'을 중심으로. 공학교육연구, 15(1): 72-78.
  4. 김정태(2010). 유엔새천년개발목표 달성을 위한 적정기술. 적정 기술, 2: 1-7.
  5. 노태천 ․ 이소이(2009). 엔지니어의 가치관에 대한 실태 조사. 공학교육연구, 12(3): 21-30.
  6. 독고석(2012). 물 적정기술에 대하여. 공학교육, 19(3): 24-26.
  7. 손화철(2010a). 적정한 적정기술. 공학교육, 17(4): 38-40.
  8. 손화철(2010b). 공학윤리와 기술철학: 그 접점을 찾아서. 공학 교육연구, 13(6): 122-131.
  9. 송성수(2012). 통섭교육으로서 공학소양교육의 위상과 과제. 공학교육연구, 15(1): 18-25.
  10. 신선경(2010). 국경을 넘는 과학기술자들: 적정기술과 소외된 90%를 위한 과학기술. 공학교육, 17(4): 36-37.
  11. 안성훈(2012). 대학에서 적정기술 적용하기: 서울대학교 기계항공공학부의 교육 및 기술봉사의 예. 유니테프 저널, 1(1): 41-46.
  12. 안성훈 ․ 이경태(2012). 적정기술 교육과 공학봉사의 융합 모델: 제조고려설계 수업과 네팔솔라봉사단의 예. 공학교육, 19(3): 15-19.
  13. 윤린(2011). 융합교육의 현황 및 향후 방향: 한밭대학교 사례 중심으로. 공학교육연구, 14(3): 55-60.
  14. 이태식 외(2008). 공학윤리 교육과목 실태분석을 통한 개선방안 도출: 수요자를 중심으로. 공학교육연구, 11(3): 96-107.
  15. 임철일 ․ 홍미영 ․ 이선희(2011). 공학교육에서의 창의성 증진을 위한 학습환경 설계모형. 공학교육연구, 14(4): 3-10.
  16. 전영선 외(2012). 멀티 플레이형 인재 양성을 위한 프로그램 구축. 공학교육연구, 15(1): 26-31.
  17. 정은수 외(2008). 국내외 공과대학들의 교육목표 분석. 공학교육연구, 11(3): 44-53.
  18. 최동진(2012). 이공계 융합교육의 방법과 실천. 공학교육연구, 19(3): 20-23.
  19. 한경희 ․ 허준행 ․ 이충용(2009). 공학 윤리 교육: 현황과 쟁점, 그리고 전략. 공학교육연구, 12(1): 31-41.
  20. 홍성욱(2009). 소외된 90%를 위한 공학설계 현황. 적정기술, 1: 19-32.
  21. 홍성욱(2010). 적정기술을 활용한 공학설계. 공학교육, 17(4): 41-42.
  22. 홍성욱 외(2010). 적정기술을 활용한 ODA(공적개발원조)의 효과적 추진방안에 대한 연구, 특허청.
  23. 애팔래치아 주립대 기술과 환경 설계 분과, http://tec.appstate. edu/appropriate-technology/.
  24. 스탠퍼드대 디자인 연구소, http://dschool.stanford.edu.
  25. 메사추세스 공과대학 D-Lab, http://d-lab.mit.edu.
  26. Bakker, J. I.(1990). The Gandhian Approach to Swadeshi or Appropriate Technology: A Conceptualization in Terms of Basic Needs and Equity. Journal of Agricultural and Environmental Ethics, 3(1): 50-88. https://doi.org/10.1007/BF02014480
  27. Clifford, M. J.(2005). Appropriate Technology: The Poetry of Science. Science & Christian Belief, 17(1): 71-82.
  28. Drengson, A. R.(2010). Four Philosophy of Technology. in Craig Hanks ed., Technology and Values: Essential Readings. Wiley-Blackwell.
  29. Dunn, P. D.(1979). Appropriate Technology: Technology with a Human Face. Schoken Books.
  30. Hazeltine, B. & Bull, C.(2003). Field Guide to Appropriate Technology. Academic Press.
  31. Laet, M. & Mol, A.(2000). The Zimbabwe Bush Pump: Mechanics of a Fluid Technology. Social Studies of Science, 30(2): 225-263. https://doi.org/10.1177/030631200030002002
  32. Mol, A. & Law, J.(1994). Regions, Networks and Fluids: Anaemia and Social Topology. Social Studies of Science, 24(4): 641-671. https://doi.org/10.1177/030631279402400402
  33. Polak, P.(2007). Design for the Other 90%. in Cynthia E. S. et al. ed.(2007). Design for the Other 90%. Editions Assouline.
  34. Pursell, C.(1993). The Rise and Fall of the Appropriate Technology Movement in the United States, 1965-1985. Technology and Culture, 34(3): 629-637. https://doi.org/10.2307/3106707
  35. Schumacher, E. F.(1973). Small is Beautiful: A Study of Economics as If People Mattered. Harper Perennial. 이상호 역(2001). 작은 것이 아름답다: 인간 중심의 경제를 위하 여. 문예출판사.
  36. Singer, H. et al.(1970). The Sussex Manifesto: Science and technology for Developing Countries during the Second Development Decade. Institute of Development Studies.
  37. Smith, C. E. ed.(2007). Design for the Other 90%, Editions Assouline, 허성용 ․ 허영란 ․ 홍성욱 역(2010). 소외된 90%를 위한 디자인. 에딧더월드 ․ 한밭대학교 적정기술연구소.
  38. Winner, L.(1986). The Whale and the Reactor: A Search for Limits in an Age of High Technology. The University of Chicago Press.