DOI QR코드

DOI QR Code

Effects of Segmenting Video Lectures on the Learning Outcomes -Focusing on the Mobile Learning Environment Using Smartphones-

동영상 강의 분할시간이 학습성과에 미치는 영향 -스마트폰을 활용한 모바일 학습환경을 중심으로-

  • 홍원준 (서울대학교 대학원 교육학과) ;
  • 임철일 (서울대학교 대학원 교육학과) ;
  • 박태정 (서울대학교 대학원 교육학과)
  • Received : 2013.09.27
  • Accepted : 2013.11.11
  • Published : 2013.12.28

Abstract

This study aims to evaluate the effect on the academic achievement and satisfaction of the learner's prior knowledge level and segmenting time of video lectures in an learning environment using smartphones. Depending on the level of prior knowledge, learners were divided into two groups of the upper 35% and the lower 35%. Each group was offered video lectures by a 5-min, 10-min, 15-min, and 20-min length. As a result, a high level of prior knowledge only had a positive effect on the academic achievement. With respect to the segmentation time of video lectures, 10-min, 15-min lectures were effective to the academic achievement and 15-min, 20-min lectures influenced positively the learners' satisfaction. Moreover, the interaction between the level of learners' prior knowledge and the segmentation time of video lectures only had an impact on their academic achievement. The results of the simple effect analysis conducted to examine the effect of interaction carefully show that 15-min, 20-min video lectures are more effective for the upper 35% in prior knowledge and 10-min ones are better for its' lower 35%. In a nutshell, these findings suggest that the high-prior knowledge groups could be provided with a longer video lectures, and furthermore, 5-min video lectures are not adequate in a mobile learning environment with smartphones.

본 논문은 스마트폰을 활용한 모바일 학습환경에서 학습자의 사전지식 수준과 동영상 강의의 분할시간이 학업성취도와 만족도에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 사전지식 수준에 따라 상위 35%, 하위 35% 두 집단으로 구분하였으며 각 집단에 동영상 강의를 5분, 10분, 15분, 20분으로 분할하여 제공하였다. 먼저, 동영상 분할시간의 주효과를 보면 학업성취도에서는 10, 15분 동영상이 좀 더 효과적이었으며, 만족도에서는 15분, 20분 동영상이 가장 효과적이었다. 학습자의 사전지식 수준과 동영상 강의 분할시간 간에 상호작용 효과는 학업성취도에 있어서만 나타났는데 특히, 사전지식 상위 35% 집단은 15분, 20분 동영상에서, 하위 35% 집단은 10분 동영상에서 가장 높은 학업성취도를 보였다. 상기 연구결과는 사전지식이 높은 집단에게는 좀 더 긴 동영상 강의를 제공할 수 있으며, 5분 동영상 강의는 스마트폰을 활용한 학습환경에서 적합하지 않음을 시사한다.

Keywords

References

  1. 임철일, 원격교육과 사이버교육 활용의 이해(2판), 교육과학사, 2011
  2. 한국정보통신진흥협회, "ICT 통계월보(2013.6)", 2013.
  3. A. Holzinger, A. Nischelwitzer, and M. Meisenberger, "Mobile phones as a challenge for m-learning: Examples for mobile interactive learning objects (MILOs)," Proceedings of the 3rd international Conference on Pervasive Computing and Communications Workshops. pp.307-311, 2005.
  4. 임철일, 임정훈, 이동주, 교육공학, 한국방송통신 대학교 출판부, 2010.
  5. N. Miller, Manifesto for a new age, Wired Magazine, 2007.
  6. 임철일, 교수설계 이론과 모형, 교육과학사, 2012.
  7. 강명희, 구한나, 문소영, 정지윤, 김지심, "온라인 강의에서 내용제시유형이 인지적 실재감과 학습 효과에 미치는 영향", 교육정보미디어연구, 제13권, 제4호, pp.155-181, 2007.
  8. R. C. Clark and R. E. Mayer, E-learning and the science of instruction: Proven guidelines for consumers and designers of multimedia learning, Pfeiffer, 2011.
  9. R. E. Mayer, The Cambridge handbook of multimedia learning, Cambridge University Press, 2005.
  10. R. E. Mayer, M. Hegarty, S. Mayer, and J. Campbell, "When static media promote active learning: annotated illustrations versus narrated animations in multimedia instruction," Journal of Experimental Psychology, Vol.11, No.4, pp.256-265, 2005
  11. C. Thompson, How Khan Academy is changing the rules of education, Wired Magazine, 2011
  12. T. Lewin, "Universities reshaping education on the web," The New York Times, 2012.
  13. 최이정, "DMB 폰과 PMP의 작은 화면 사이즈 특성이 영상콘텐츠에 대한 정보처리과정에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회논문지, 제7권, 제5호, pp.110-117, 2007. https://doi.org/10.5392/JKCA.2007.7.5.110
  14. S. G. Schar and P. G. Zimmerman, "Investigating means to reduce cognitive load from animation: Applying differentiated measures of knowledge representation," Journal of Research on Technology in Education, Vol.40, No.1, pp.64-78, 2007. https://doi.org/10.1080/15391523.2007.10782497
  15. B. Caldwell, M. Cooper, L. G. Reid, and G. Vanderheiden, "Web content accessibility guidelines 2.0," W3C Recommendation, 2008.
  16. R. Moreno, "Optimizing learning from animations by minimizing cognitive load: Cognitive and affective consequences of signaling and segmentation methods," Applied Cognitive Psychology, Vol.21, No.6, pp.765-781, 2007. https://doi.org/10.1002/acp.1348
  17. C. J. Hamel and D. Ryan-Jones, "Designing instruction with learning objects," International Journal of Educational Technology, Vol.3, No.1, pp.111-124, 2002.
  18. 박성익, 임철일, 이재경, 최정임, 교육방법의 교육공학적 이해(제4판), 교육과학사, 2011.
  19. 임정훈, "모바일 학습(Mobile Learning)을 위한 교수학습 모형의 설계 방향 탐색", 한국교육논단, 제8권, 제1호, pp.101-124, 2009.
  20. 류지헌, "학습자의 전문성 수준과 과제난이도가 인지부하요인 및 과제수행에 미치는 영향", 교육정보미디어연구, 제15권, 제4호, pp.1-19, 2009.
  21. G. Gay, "Interaction of learner control and prior understanding in computer-assisted video instruction," Journal of Educational Psychology, Vol.78, No.3, pp.225-227, 1986. https://doi.org/10.1037/0022-0663.78.3.225
  22. I. W. Park, The effects of orienting questions and prior knowledge on learning in hypertext. Doctoral dissertation, The Florida State University, 1993.
  23. 주영주, 문자영, "초등학교 ICT활용수업에서 수업통제방식과 사전지식, 컴퓨터에 대한 자기효능감이 성취도 및 만족도에 미치는 영향", 교과교육학연구, 제8권, 제2호, pp.123-146. 2004.
  24. 조미헌, e-Learning 콘텐츠 설계, 교육과학사, 2004.
  25. N. Shin, "Transactional presence as a critical predictor of success in distance learning," Distance Education, Vol.24, No.1, pp.69-86, 2003. https://doi.org/10.1080/01587910303048
  26. 강명희, 김미영, 김민정, 박효진, 구진아, "학습자의 사전지식, 인지부하, 몰입, 학업성취도 간의 관계 규명", 교과교육학연구, 제13권, 제2호, pp.369-391, 2009.
  27. 김회수, 염시창, "하이퍼텍스트 보조 학습에서 사전지식, 작동기억 및 하이퍼텍스트 탐색도구 유형이 학업성취도에 미치는 효과", 교육공학연구, 제18권, 제1호, pp.79-108, 2002.
  28. D. P. Ausubel, Educational psychology: A cognitive view, Reinhart and Winston, 1968.
  29. C. A. Carrier and D. H. Jonassen, Adapting courseware to accommodate individual differences. In Jonassen, D. H (Ed.), Instructional designs for microcomputer courseware(pp. 203-226). Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 1988.
  30. 김영희, 김영수, "온라인 영어 쓰기 학습에서 학습자 개인차 변인, 몰입 (flow), 언어 학습전략, 성취도, 만족도의 관계 규명", 교육정보미디어연구, 제12권, 제4호, pp.289-314, 2006.
  31. G. Salomon, "Internalization of filmic schematic operations in interaction with learners' aptitudes," Journal of Educational Psychology, Vol.66, No.4, pp.499-511, 1974. https://doi.org/10.1037/h0036753
  32. B. Reeves, A. Lang, E. Y. Kim, and D. Tatar, "The effects of screen size and message content on attention and arousal," Media Psychology, Vol.1, No.1, pp.49-67, 1999. https://doi.org/10.1207/s1532785xmep0101_4
  33. 오형용, "스마트폰 사용자를 위한 모바일 웹 인터페이스 디자인 구현", 제11권, 제12호, pp.639-638, 2011. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.12.639