DOI QR코드

DOI QR Code

Study on the Research and Education (R&E) Programs in the Science High Schools and Gifted High Schools: Focusing on the Current Status

과학고 및 영재고 Research and Education (R&E) 운영 현황 및 실태 분석

  • Received : 2012.08.20
  • Accepted : 2012.09.17
  • Published : 2012.09.30

Abstract

The purpose of this study was to investigate the current status of Research and Education (R&E) program. The sample included 21 high schools(18 science high schools and 3 gifted high schools) and 1,466 students and 310 mentors. The results are as follows. Total 502 R&E projects were planned and completed. 72.1% of the total research works were guided by professors only, 23.3% were guided by teachers only, and 4.6% were guided by professors and teachers together. Total R&E mentors were 861(385 professors and 476 teachers) and mentees were 2,168. The total budget of 2011 R&E was approximately 4.5 billion won. The needs for program improvement R&E were as follows. 1) When selecting R&E topics, mentors need to consider students' current knowledge level and school curriculum. 2) Mentors should provide enough opportunities to master topic-related basic knowledge. 3) The performance should be monitored periodically. 4) The support for continuous research and improvement of research environment were requested.

본 연구의 목적은 Research and Education(R&E) 현황과 실태를 분석하는 데 있다. 본 연구에서는 2010년에 운영된 과학고와 영재고 21개 학교의 R&E 과제 현황과 참여자 현황을 파악하였으며, 총 1,466명의 학생과 310명의 지도자를 대상으로 인식과 실태 조사를 실시하였다. 분석결과는 다음과 같다. 과학고 18개교, 영재고 3개교에서 총 502개의 R&E 과제가 운영되었다. 이 중 362과제(72.1%)는 교수위주의 지도 형태이며, 교사단독 지도는 117과제(23.3%), 교수자문 지도는 23과제(4.6%)로 나타났다. 참여한 인원은 지도자가 861명(지도교수 385명, 지도교사 476명), 학생이 2,168명이며, R&E에 투입된 총 예산은 약 45억이다. 분석 결과 R&E 운영에 있어 1) 주제 선정 시 학생의 사전지식과 교육과정을 고려하고 2) 주제와 관련된 충분한 기초학습 기회를 제공해야 하며, 3) 수행 과정의 주기적인 점검 및 주도적인 연구 기회의 제공이 요구된다. 그리고 4) 지속적 연구관련 정보 지원과 5) 연구 수행환경의 개선이 필요할 것이다.

Keywords

References

  1. 김경대, 심재영 (2008). R&E 프로그램을 체험한 과학영재들의 사사교육 프로그램 효과에 대한 인식: KAIST 신입생을 중심으로. 한국과학교육학회지, 28(4), 282-290.
  2. 박은영 (2007). 영재들의 지식공유와 상호작용 촉진을 위한 구성주의적 E-Mentoring 시스템의 조건 분석 및 설계. 중등교육연구, 55(2), 81-111.
  3. 박종원 (2009). 과학영재를 위한 사사교육 준비와 유형에 대한 논의. 과학영재교육, 1(3), 1-19.
  4. 심규철, 박경애, 길지현 (2009). 과학적 연구 기반 과학영재 사사교육 프로그램 개발. 국제과학영재학회지, 3(1), 9-19.
  5. 이광형, 편은진, 김영주, 한상준 (2007). 과학영재를 위한 e-mentoring 활성화방안. KAIST과학영재교육연구원 연구보고서 2007-19.
  6. 이선길 (2006). 고등학교 과학영재를 위한 사사 연구(R&E) 프로젝트 학습 모형의 개발과 적용. 박사학위논문. 이화여자대학교.
  7. 정영란 (2003). 웹기반 프로젝트 중심 학습이 학습자의 태도, 학습 결과 및 성찰적 실천 과정에 미치는 영향. 박사학위논문. 한양대학교.
  8. 정현철, 류춘렬, 채유정 (2012). 과학고 및 영재고 Research and Education (R&E) 운영실태 분석 및 활성화방안 제안: R&E 운영담당자 면담사례를 중심으로. 영재교육연구, 22(2), 243-264.
  9. 최호성, 강호감, 서혜애, 박일영, 이혁우, 이진희, 박경희, 박지현 (2003). 연구와 교육(R&E) 프로그램을 통한 과학영재의 창의성 신장 방안에 관한 연구. 한국과학재단 정책연구보고서 2002-5092.
  10. 편은진, 이선길, 오혜미, 이범진 (2008). 일반 과학고와 영재고등학교 R&E 실태 비교를 통한 지원 방안 특성화 연구. KAIST과학영재교육연구원 연구보고서 2008-40.
  11. Allen, T. D., Poteet, M. L., & Burroughs, S. M. (1997). The mentor's perspective: A qualitative inquiry and future research agenda. Journal of Vocational Behavior, 51(1), 70-89. https://doi.org/10.1006/jvbe.1997.1596
  12. Allen, T. D., & Eby, L. T. (2003). Relationships effectiveness for mentors: Factors associated with learning and quality. Journal of Management, 29(4), 469-486.
  13. Ambrose, D., Allen, J., & Huntley, S. (1994). Mentorship of the highly creative. Roeper Review, 17(2), 131-134. https://doi.org/10.1080/02783199409553641
  14. Beck, L. (1989). Mentorship: Benefits and effects on career development. Gifted Child Quarterly, 33(1), 22-28. https://doi.org/10.1177/001698628903300104
  15. Bowers, C. A., & Flinders, D. J. (1990). Responsive teaching: An ecological approach to classroom patterns of language, culture, and thought. NY: Teachers College Press.
  16. Casey, K. M., & Shore, B. M. (2000). Mentor's contributions to gifted adolescents' affective, social, and vocational development. Roeper Review, 22(4), 227-230. https://doi.org/10.1080/02783190009554043
  17. Clasen, D. R., & Hanson, M. (1987). Double mentoring: A process for facilitating mentorships for gifted students. Roeper Review, 10, 107-110. https://doi.org/10.1080/02783198709553096
  18. Ellingson, M. K., Haeger, W. W., & Feldhusen, J. F. (1986). The Purdue mentor program: A university-based mentorship experience for GICIT children. Gifted Child Today, 9(2), 2-5.
  19. Haeger, W. W., & Feldhusen, J. F. (1989). Developing a mentor program. East Aurora, NY: D.O.K. Publishers.
  20. Harris, R. (1985). The in/out approach to locating mentors for gifted programs. Gifted Child Today, 37(2), 10-11.
  21. Lambert, S. E., & Lambert, J. W. (1982). Mentoring: A powerful learning device. Gifted Child Today, 25(6), 12-13.
  22. Lengel, A. (1989). Mentee/mentor: Someone in my comer. Gifted Child Today, 12(1), 27-29.
  23. Moore, B. A., Feldhusen, J. F., & Owings, J. (1978). The Professional Career Exploration Program for minority and/or low income gifted and talent high school students. West Lafayette, IN: Purdue University Department of Education.
  24. Nash, D., & Treffinger, D. (1986). The mentor. East Aurora. NY: D.O.K. Publishers.
  25. Noller, R. B. (1982). Mentoring: A voiced scarf. Buffalo, NY: Bearly Limited.
  26. Pleiss, M. K., & Feldhusen, J. F. (1995). Mentors role models, and heroes in lives of gifted children. Educational Psychologist, 30(3), 159-169. https://doi.org/10.1207/s15326985ep3003_6
  27. Purdy, P. (1981). The great mentor hunt: Suggestions for the search. Gifted Child Today, 16(1), 18-20.
  28. Shim, K. C., & Kim, Y. S. (2005). Science gifted learning program: Research & education model. Journal of Korean Association for Research in Science Education, 25(6), 635-641.
  29. Tannenbaum, A. (1983). Gifted children. NY: Macmillan.
  30. Torrance, E. P. (1984). Mentor relationships: How they aid creative achievement, endure, change and die. Buffalo, NY: Bearly Limited.
  31. VanTassel-Baska, J. (1989). Counseling the gifted. In J. F. Feldhusen, J. VanTassel-Baska, & K. Seeley (Eds.), Excellence in educating the gifted (pp. 299-314). Denver, CO: Love Publishing.
  32. Wiley, T. T. (2009). Elements of effective practice for mentoring (3rd Edition). Alecandria, Va: MetLife Foundation. Retrieved December 1, 2010, from http://www.mentoring.org/downloads/mentoring_1222.pdf
  33. Wilson, J. E., & Elman, N. (1990). Organizational benefits of mentoring. Academy of Management Executive, 4(4), 88-94.
  34. Young, A. M., & Perrewe, P. L. (2000). What did you expect? An examination of career-related support and social support among mentors and proteges. Journal of Management, 26(4), 611-632.