DOI QR코드

DOI QR Code

A Comparative Study on Professional Qualification Factors of Archivists and Records Managers

기록관리 전문 인력의 전문성 증진 요건에 관한 비교 연구

  • 유혜정 (용인시청) ;
  • 정연경 (이화여자대학교 사회과학대학 문헌정보학과)
  • Received : 2012.08.16
  • Accepted : 2012.09.16
  • Published : 2012.09.30

Abstract

The requirements of being archivists and records managers were revised in 2011 and expanded in the scope of their education levels such as having master's or higher degrees in archives and records management, or completion of one year program of archives and records management after having B. A. degree in archival science, history or library and information science with passing of exams recruiting the experts in the field. However, archivists are not much recognized as professionals since there is no definite regulation for being experts in the field. Accordingly, this study aims to put forth the development of their qualification by comparing qualification factors of developed countries for archivists and records managers. Three factors of professional qualification for archivists and records managers are suggested as follows: certification of a standardized curriculum of archival studies, a proposed certification system for the archivists and recognition of working experience and specified duties to the archivists' qualifications as a way to acknowledge career-based expertise.

2011년도에 개정된 기록물관리 전문요원의 자격은 기록관리학 석사학위 이상을 취득한 자와 기록관리학 학사학위 취득자 및 역사학, 문헌정보학 학사학위 이상을 취득한 자 중 기록관리학 교육과정을 이수하고 기록물관리 전문요원시험에 합격한 자로 전문요원의 학력범위가 확대되었다. 그러나 기록관리 전문 인력에 대한 상세한 자격이나 전문성에 대한 내용이 규정되어 있지 않은 실정이다. 이에 본 연구에서는 기록관리 선진국들의 사례를 바탕으로 기록관리 전문 인력이 전문성을 인정받을 수 있는 제도를 비교 분석하였다. 이를 통해 우리나라의 기록물관리 전문 인력 전문성을 확보할 수 있는 핵심 요소로 표준교육과정 개발 및 인증, 자격 인증 시험 및 등록 제도의 도입과 실무 경력 및 업무 수준에 따른 인정 기준을 제안하였다.

Keywords

References

  1. 강대신, 박지영. 2004. 중국․일본의 기록관리 제도에 관한 연구. 한국기록관리학회지, 4(2): 92-117.
  2. 국가기록원. 2006. 기록관리 전문 인력 체계적 양성 및 교육방안. 대전: 국가기록원.
  3. 국가기록원. 2012. 2011 국가기록원 백서. 대전: 국가기록원.
  4. 김기석. 1999. 기록과학과 기록관리전문가. 한국국가기록연구원 창립심포지움자료집, 2(1): 7-39.
  5. 김기석. 2000. 아키비스트 양성 어떻게 할 것인가. 기록학연구, 1: 77-106.
  6. 김순희. 2009. 기록관리 전문가의 실무능력 제고를 위한 교육 프로그램 연구. 한국도서관.정보학회지, 40(3): 271-293.
  7. 김영애. 2000. 독일의 아키비스트 양성제도. 기록학연구, 2: 195-230.
  8. 김태수. 2002. 기록관리의 전문교육과정 및 전문 인력제도. 한국기록관리학회지, 2(1): 7-39.
  9. 김희정. 2007. 국외 기록관리전문직 유형 및 역할 분석 연구. 한국기록관리학회지, 7(1): 129-143.
  10. 박순복. 2005. 외국의 사례를 통해 본 기록관리전문가 양성제도의 현황과 개선방안. 석사학위논문. 한국외국어대학교 대학원, 정보.기록관리학과.
  11. 시귀선. 2011. 국가기록원의 기록관리교육에 대한 개선방안연구. 한국기록관리학회지, 11(1): 23-45.
  12. 신창석, 김영필, 박정희. 2003. 직업윤리. 서울: 세종출판사.
  13. 오항녕. 2003. 아키비스트의 역할과 윤리. 제3회 기록학심포지움, 3: 9-28.
  14. 이상민. 1988. 기록관리학과 아키비스트 교육훈련제도. 기록보존연구, 11: 109-141.
  15. 이성태. 2009. AHP방법에 의한 기록연구사의 직무분석. 한국기록관리학회지, 9(2): 133-158.
  16. 이승휘. 2003. 건국 후 문화기까지 중국 역사기 록물의 보존과 이용 - 정치적 변동과 관련하여. 국제중국학연구, 47: 611-632.
  17. 이영학. 2009. 기록물관리 전문요원의 운영 현황과 전망. 기록학연구, 21: 323-353.
  18. 이재영. 2008. 기록물관리 전문요원 양성을 위한 교육과정에 관한 연구. 석사학위논문. 중앙대학교 기록물관리학.
  19. 이제환. 2003. 전문직이론을 통해 본 사서직의 전문성. 한국문헌정보학회지, 37(2): 57-87.
  20. 전병재, 안계춘, 박종연. 1995. 한국사회의 전문직업성 연구. 서울: 사회비평사.
  21. 전수진. 2009. 기록물관리 전문요원의 역할과 성과. 제5회 기록관리포럼 자료집, 15-27.
  22. 정연경. 2003. 기록학 대학원 교육 프로그램에 관한 비교연구 - 한국과 북미를 중심으로. 한국문헌정보학회지, 37(1): 81-100.
  23. 정연경. 2010. 기록 전문직 양성 프로그램의 현황과 개선방향에 관한 연구. 한국기록관리학회지, 10(1): 99-118.
  24. 조이현. 2009. 기록물관리 전문요원제도의 현황과 과제 - 전문요원 배치 문제를 중심으로. 제5회 기록관리포럼 자료집. 대전: 국가기록원. 5-13.
  25. 최정태, 윤송원. 2001. 기록관리학과 기록전문가의 정립. 한국기록관리학회지, 1(1): 95-130.
  26. 한국기록관리학회. 2010. 기록관리론. 서울: 아세아문화사.
  27. 한상훈. 1997. 사회학적 관점에서 본 전문직. 교육연구, 13: 115-134.
  28. ACA. 2011. Handbook for Certification. [online]. .
  29. ACA. 1990. Guidelines for the Development of a Two-years Curriculum for a Master of Archival Studies. [online]. .
  30. ARA. 2010. Archives & Records Association Registration Scheme Guidance Notes part9-Summary of Applying to the Scheme. [online]. .
  31. ARA. 2011. Archives & Records Association Registration Scheme Guidance Notes part1-Enrolment. [online]. .
  32. ASA. 2006. Statement of Knowledge for Recordkeeping Professional. [online]. .
  33. Cox, Richard J. 1986. "Professionalism and Archivists in the United States." American Archivist, 49(1): 229-247. https://doi.org/10.17723/aarc.49.3.p0vg1v6410254574
  34. Cox, Richard J. 2000. "The Society American Archivists and Graduate Education: Meeting at the Crossroads." American Archivist, 63(2): 368-379. https://doi.org/10.17723/aarc.63.2.r64t27100718121r
  35. Dearstyne, B. W. 2005. "The Information Enterprise: New Challenge New Dimensions." The Information Management Journal, July/August: 39-45.
  36. Duranti, Luciana. 1993. "The Archival Body of Knowledge: Archival Theory, Method and Practice, and Graduate and Continuing Education." Journal of Education for Library and Information Science, 34(1): 8-24. https://doi.org/10.2307/40323707
  37. Duranti, Luciana. 2000. "Meeting the Challenge of Contemporary records: Does It Require a Role Change for the Archivist?" American Archivist, 63(1): 7-14. https://doi.org/10.17723/aarc.63.1.f7662270214j97m4
  38. Eastwood, Terry. 1988. "Nurturing Archival Education in the University." American Archivist, 51(1): 228-252. https://doi.org/10.17723/aarc.51.3.qgk71605x660gm85
  39. Ericson, Timothy L. 1988. "Professional Association and Archival Education: A Different Role, or Different Theater?" American Archivist, 51(3): 298-311. https://doi.org/10.17723/aarc.51.3.q26157412364n745
  40. Gilliland-Swetland, Anne J. 2000. "A New Issue for Graduate Education." American Archivist, 63(2): 258-270. https://doi.org/10.17723/aarc.63.2.6226636045t48543
  41. Hickerson, Thomas H. 2001. "The Challenges for the Archival profession." American Archivist, 64(1): 6-16. https://doi.org/10.17723/aarc.64.1.0rg6525nu1437v31
  42. ICRM. 2012. Preparing for the CRM Examination: A Handbook. [online]. .
  43. Johnson, Elizabeth Snowden. 2008. "Our archives, Our Selves: Documentation Strategy and the Re-appraisal of Professional Identity." American Archivist, 71(1): 190-202. https://doi.org/10.17723/aarc.71.1.81386n13w71j15v3
  44. Maher, William J. 1998. "Contexts for Understanding Professional Certification: Opening Pandora's Box?" American Archivist, 51(4): 408-427.
  45. OPM. 1968. Position Classification Standard for Archives Technician Series, GS-1421. [online]. .
  46. O'Toole, James M. 1990. "Curriculum Development in Archival Education: a Proposal." American Archivist, 53(3): 460-466. https://doi.org/10.17723/aarc.53.3.14t7514u31735536
  47. O'Toole, James M. 2004. 기록의 이해. 이승억 역. 서울: 진리탐구. 원저: Understanding Archives and Manuscripts. Chicago: The Society of American Archivists, 1992.
  48. Pemberton, J. Michael and Christine R. Nugent. 1995. "Information Studies: Emergent Fields, Convergent Curriculum." Journal of Education for Library and Information Science, 36(2): 126-138. https://doi.org/10.2307/40322913
  49. RIMPA. 2011. Statement of Knowledge for Recordkeeping Professional. [online]. .
  50. Tibbo, Helen R. 2006. "So Much to Learn, So Little Time to Learn It: North American Archival Education Programs in the Information Age and the Role for Certificate Programs." Archival Science, 6(2): 231-245.

Cited by

  1. 기록물관리 전문요원의 전문성에 대한 실무자와 전공학생의 인식 차이에 관한 연구 vol.27, pp.4, 2016, https://doi.org/10.14699/kbiblia.2016.27.4.147
  2. 국내 기록관리학 교과목 운영 현황 분석 및 개선 방안 vol.19, pp.2, 2019, https://doi.org/10.14404/jksarm.2019.19.2.025
  3. 기록물관리기관 소요 인력 산출 기준에 관한 연구 vol.62, pp.None, 2012, https://doi.org/10.20923/kjas.2019.62.077
  4. 기록전문직 교육제도 개선 방안 연구: 인증제도를 중심으로 vol.20, pp.1, 2020, https://doi.org/10.14404/jksarm.2020.20.1.159