DOI QR코드

DOI QR Code

The Grid System of Women's Jeogori in Joseon Dynasty

조선시대 여성저고리의 그리드체계

  • 한은혜 (동아대학교 섬유미술과)
  • Received : 2012.07.03
  • Accepted : 2012.08.31
  • Published : 2012.09.30

Abstract

The purpose of this research is to examine the specificity of grids to define the characteristics of clothes styles in the Joseon Dynasty period. The significance of examining of the specificity of grids is to find out arbitrary types of the features of grids involved in structuring the Jeogori in the Joseon Dynasty period one by one. The Visual Linguistic Theory was introduced as a methodological tool to exquisitely analyze the characteristics of grids in deep structures of Jeogori in the Joseon Dynasty period. This theory strives to examine sample distribution, the distribution of samples by quality and the distribution of the types of ploidy features. Through the examination, the results are as follows. The grid systems of the Jeogori consisted of diverse proportion systems reaching 86 cases, that is, sequence systems composed of multi-functional, multi-combined bodies. Most ornamental grids had feature angles distributed in a range of $2-20^{\circ}$ that showed a common preference for low sloped diagonal lines or small curvature. Although the preference for certain feature angles were prominent, the feature angles that were used were generally distributed evenly among diverse feature angles to show the characteristics of separation. Therefore, Jeogori makers in the Joseon Dynasty period can be considered as having experimented with many proportion systems to show their aesthetics. In conclusion, based on the results of the examination of feature distributions and related methods to allocate ploidy features, O-type accounted for 66% and thus it was identified that the Jeogori was characterized by O-type. Therefore, it was identified that the characteristic of the Jeogori in the Joseon Dynasty period consisted of O-type fractal structures which are formative structures unique to our nation.

Keywords

References

  1. 한은혜 (2010), 조선시대 조각보의 그리드체계, 홍익대학교 대학원 박사학위논문, pp. 71-72.
  2. 김복영 (2006), 이미지와 시각언어, 서울: 한길아트.(이하 김스이론)
  3. 고려대학교 박물관 편 (1999), 복식류명품도록, 서울: 고려대학교박물관
  4. 경기도 박물관 (2001), 전주 이씨 묘 출토복식 조사보고서, 경기도: 경기도박물관
  5. 경기도박물관 (2003), 동래정씨 묘 출토복식 조사보고서, 경기도: 경기도박물관
  6. 경기도 박물관 (2005), 연안김씨 묘 출토복식, 경기도: 경기도박물관
  7. 경기도박물관 (2006), 진주류씨 합장묘 출토복식, 경기도: 경기도박물관
  8. 경기도박물관 (2007), 김확 합장묘 출토복식, 경기도: 경기도박물관
  9. 국립민속박물관 (2003), 조선양반생활의 멋과 미, 서울: 민속박물관
  10. 국립민속박물관 (2004), 남오성 묘 출토복식, 서울: 국립민속박물관
  11. 국립민속박물관 (2010), 이진숭 묘 출토복식, 서울: 국립민속박물관
  12. 국립고궁박물관 (2010), 영친왕 일가복식, 서울: 국립고궁박물관
  13. 국립중앙박물관 (1998) 한국의 미, 서울: 국립중앙박물관
  14. 경운박물관 (2007), 그리운 저고리, 서울: 경운박물관
  15. 문화체육관광부, 한국문화예술위원회 (2009), 오색창연, 서울: 문화체육관 광부, 한국문화예술위원회
  16. 이화여자대학교 박물관 (1995), 복식, 서울: 이화여자대학교박물관
  17. 담인복식미술관 (1999), 담인복식미술관 개관기념도록, 서울: 이화여자대학교 출판부
  18. 덕성여자대학교 박물관 (2005), 도록, 서울: 덕성여자대학교박물관
  19. 부산박물관 (2005), 조선여인의 미, 부산: 부산박물관,
  20. 숙명여자대학교 박물관 (2007), 명품도록, 서울: 숙명여자대학교 박물관
  21. IBM. 공보처 해외공보관 (1992), 한국전통생활의 미, 서울: 한국IBM
  22. 한국문화예술진흥원 (1992), 韓國の色とかたち Color and Shapes, A Korean Tradition
  23. 채금석 (2006), 우리저고리 2000, 서울: 숙명여자대학교 출판국
  24. 김혜순 (2011), 아름다운 우리저고리, 서울: 김영사.
  25. 김복영 (2006), 이미지와 시각언어, 서울: 한길아트., pp. 189-191.(이하 김스이론)
  26. 김복영 (2006), 이미지와 시각언어, 서울: 한길아트., pp. 269-279.(이하 김스이론)
  27. Lorenz, Edward, the essense of chaos, 박태식 역 (2006), 카오스의 본질, 서울: 파라북스, pp. 280-281.