DOI QR코드

DOI QR Code

초등학교 교사들의 수학 수업에 대한 불안 요인과 수학에 대한 태도 조사

  • Bae, Min-Ok (Department of Mathematics Education Daegu National University of Education) ;
  • Kim, Sang-Lyong (Department of Mathematics Education Daegu National University of Education)
  • Received : 2012.06.27
  • Accepted : 2012.08.22
  • Published : 2012.08.31

Abstract

The purpose of this study to analyze correlation for the tendency of mathematics anxiety, traits according to the factors of mathematics anxiety and mathematics attitude depending on the teacher variable through a survey of mathematics anxiety and attitude toward mathematics on teaching mathematics of elementary school teachers. To solve the questions above, sampled 250 elementary school teachers in Daegu province. As a result of the study, mathematics anxiety on teaching is not actually formed a lot. However, the more training experience with mathematics, previous academic career, education career were, the lower mathematics anxiety was. The results showed that mathematics anxiety is affected by previous academic career, training experience with mathematics in particular. In addition, we found that mathematics anxiety is affected by mathematics anxiety in their school, recognition of the ability to explain mathematics contents and attitudes toward mathematics.

Keywords

References

  1. 김현미(2005). 학년 및 성별에 따른 초등학생의 수학불안 요인 분석. 서울교육대학교 교육대학원 석사학위논문.
  2. 남승인(1998). 敎師의 數學觀과 構成主義. 한국수학교육학회지 시리즈 C, 2(1), 15-26.
  3. 류송은(1996). 수학의 흥미도 저해 요인에 관한 연구. 경희대학교 교육대학 원 석사학위논문.
  4. 신동업(1992). 중등 수학교사들의 과학불안과 과학에 대한 태도. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문.
  5. 전왕건(2002). 초등학교 교사들의 수학 학습 지도에 대한 불안과 수학에 대한 태도. 한국교원대학교 교육대학원 석사학위논문.
  6. 한은정(2010). 수학불안 요인과 개선방안. 인하대학교 교육대학원 석사학위논문.
  7. 허혜자(1996). 수학불안 요인에 관한 연구 : 고등학생을 중심으로. 서울대학교 교육대학원 박사학위논문.
  8. 허혜자(1996). 수학불안에 대한 고찰. 제6회 수학 교육학 세미나.
  9. Aiken, L. R.(1970). Attitudes toward mathematics: Review of Educational Research, 40, 551-596. https://doi.org/10.3102/00346543040004551
  10. Fennema, E. & Sherman, J. A.(1978). Sex-related differences in mathematics achievement and related factors: A further study. Journal for Research in Mathematics Education, 9, 189-203. https://doi.org/10.2307/748997