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A Study on the Post Management Impact of Consulting Service for Small and Medium Enterprise in Korea

한국중소기업을 위한 컨설팅서비스의 사후관리 효과에 관한 연구

  • 정구상 (금오공대 산업공학부) ;
  • 이성희 (금오공대 컨설팅대학원) ;
  • 김영진 ((주)삼성SDS 컨설팅품질혁신그룹) ;
  • 김선아 (금오공대 산업공학부) ;
  • 김태성 (금오공대 산업공학부)
  • Received : 2012.07.02
  • Accepted : 2012.07.19
  • Published : 2012.07.31

Abstract

The purpose of this study is to analyze the post management impact of consulting service for small and medium enterprise in Korea using hierarchical multiple regression analysis. The results show that first, consulting activities have an effect on the consulting performance. Second, this research found that post management is an important moderate variable between consulting activities and performance. This study have an important meaning that we confirm a part of the knowledge management service for the consulting service, which is considered temporary task, to practice sustainability business.

본 연구는 컨설팅서비스 참여주체인 CEO, 프로젝트매니저, 전문컨설턴트, 부서별 부서장들의 역할과 컨설팅성과간의 관계에 있어 사후관리(Post Management)의 조절효과를 분석하였다. 분석결과, 컨설팅서비스 각 주체와 컨설팅 성과와의 관계에 있어 목표달성을 위한 지속적인 점검 및 관리활동은 궁극적인 컨설팅성과에 유의미한 영향을 미쳐, 사후관리의 조절효과를 확인할 수 있었다. 본 연구에서는 비즈니스 참여주체별 지속적인 사후관리의 조절효과로 실증 분석함으로서 단기과업으로 인식되었던 컨설팅서비스를 지속가능경영의 실천을 위해 수반되어야 할 지식경영서비스의 중요한 일부분으로서의 역할을 확인하였다는데 그 의의가 있다.

Keywords