Journal of Digital Convergence (디지털융복합연구)
- Volume 10 Issue 6
- /
- Pages.33-39
- /
- 2012
- /
- 2713-6434(pISSN)
- /
- 2713-6442(eISSN)
DOI QR Code
An Empirical Study of Effect of Social Network Service on Individual Learning Performance
SNS(Social Network Service)가 개인의 학습 성과에 미치는 영향에 관한 연구
- Received : 2012.06.27
- Accepted : 2012.07.20
- Published : 2012.07.31
Abstract
The purpose of this study is to investigate the effect of SNS(Social Network Service) on individual learning performance. To do this, we distribute and collect data by using a survey method. Research results suggest that online social networking engagement and acculturation have an effect on interaction quality with professors. Interaction quality with professors influences individual learning performance as well as collaborative learning. The conclusion and implications are discussed.
본 연구는 대학에서 이루어지고 있는 강의에 있어 전통적인 오프라인 강의실 강의에 정보기술 발달과 함께 급속도로 확산되고 있는 SNS(Social Network Service)를 접목할 경우 학습성과의 변화에 어떠한 영향을 미치는지를 살펴보기 위해 시작되었다. 이를 위하여 101명을 대상으로 설문조사를 실시하였고 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 소셜 네트워킹 참여(online social networking engagement)와 사회적 수용(acculturation)은 교수와의 상호작용 품질(interaction quality with professors)에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 또한 교수와의 상호작용품질은 협력학습(collaborative learning)과 학습성과(learning performance)에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.
Keywords