Effects of Emotional Response in Accordance with the Physical Environment of Luxury Korean Restaurants upon Behavioral Intention - Centered on Busan Area -

고급 한정식 레스토랑의 물리적 환경에 의한 감정반응이 행동의도에 미치는 영향 - 부산지역을 중심으로 -

  • Jeon, Hae-Kyung (Dept. of Food service & Restaurant Management, Dong-eue University) ;
  • Cho, Yong-Bum (Dept. of Food service & Restaurant Management, Dong-eue University)
  • 전혜경 (동의대학교 외식산업경영학과) ;
  • 조용범 (동의대학교 외식산업경영학과)
  • Received : 2012.03.02
  • Accepted : 2012.06.11
  • Published : 2012.06.30

Abstract

This study is intended to investigate the effects of customers' emotional response upon behavioral intention with taking customers who visited Korean restaurants into account. Luxury Korean restaurants where we apply to this study are selected by the food service industry association of Busan-metro city among the model restaurants. For this aim, designing a research model and drawing a hypothesis were carried out with a basis of advanced research. In data processing, SPSS win package 15.0 statistical program was used to verify the hypothesis through frequency analysis, reliability analysis, factor analysis, and regression analysis. The result of the analysis on the effects of physical environment factor upon domination among emotional response could be summed up as follows. Employee and geniality factors turned out to exercise a significant impact on domination, convenience and cleanliness turned out not to. The result of the analysis on the effects of physical environment factor upon arousal among emotional responses could be summed up as follows. Cleanliness and geniality factors turned out to exercise a significant impact on evocation, convenience while employee factor turned out not to. As a result of the analysis on the effects of emotional response upon behavioral intention, domination and evocation factors among emotional responses had a statistically significant impact upon behavioral intention. From the findings of the study, it became evident that dining-out customers might regard luxury Korean restaurants as a space for experiencing various emotions by physical environment rather than for dining and meeting for friendship. To induce emotional response is therefore expected to help a company to promote the practical improvement in achievement over various aspects such as behavioral intention.

본 연구는 부산광역시 음식업 중앙회에서 선정한 모범음식점 중 고급 한정식 레스토랑을 이용한 고객을 대상으로 한정식 레스토랑의 물리적 환경에 의한 고객의 감정반응이 행동의도에 어떤 영향을 미치는지 분석하고자 선행연구를 바탕으로 연구모형을 설계하고 가설을 도출하였다. 자료처리는 SPSS WIN Version 15.0 통계패키지 프로그램을 사용하여 빈도분석, 신뢰도분석, 요인분석, 회귀분석을 통하여 가설을 검증하였다. 연구결과 물리적 환경요인이 감정반응 중 지배에 미치는 영향을 검증한 결과 종업원, 쾌적성 요인은 감정반응 중 지배에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 편의성과 청결성 요인은 유의하지 않은 것으로 나타났다. 물리적 환경 요인이 감정반응 중 환기에 미치는 영향을 검증한 결과 청결성, 쾌적성 요인은 감정반응 중 환기에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 편의성과 종업원 요인은 유의하지 않은 것으로 나타났다. 감정반응이 행동의도에 미치는 영향을 검증한 결과 감정반응 중 지배와 환기 요인은 행동의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 본 연구결과 최근 외식 고객들은 고급 한정식 레스토랑을 식사와 친목을 위한 장소가 아닌 물리적 환경을 통해 다양한 감정들을 경험할 수 있는 공간으로 인식하고 있다는 것이다. 따라서 호의적인 감정반응을 유도하는 것은 결과적으로 행동의 도와 같은 기업의 실질적인 성과 향상에 도움을 줄 수 있을 것으로 생각된다.

Keywords