Abstract
Korea is the 5th Maritime Power in the world, especially, Busan Metropolitan City is the 3rd Marine City, which has the largest Container port facility and logistic system in the world. However, Busan Citizen's maritime consciousness does not reach that level. This study points out the problems, which are insufficiency of linkage among maritime education institutes, uniformity of ocean education programs, incomplete ocean education system, inadequate management of ocean education programs and shortage of professional instructors. To solve these problems, it is necessary to develop the ocean education modules, establish the ocean education course and put into formal education course to maximize the education effectiveness. This is for the improvement of the reputation as a Marine City Busan, construction the hydrophil culture and propagation of ocean culture.
우리나라는 세계 5위의 해운국가이며, 특히, 부산은 세계 3위의 최대 컨테이너 항만시설과 물류시스템을 갖추고 있는 해양도시이다. 하지만 부산시민의 해양의식은 이에 미치지 못하고 있다. 이에 부산지역 해양교육의 현황을 분석한 결과, 해양교육 프로그램의 획일화, 해양교육 체계 미비, 해양교육 프로그램 운영미흡, 해양교육 실시 전문 인력 부족, 해양교육 실시기관간의 연계부족 등 크게 5가지의 문제점을 지적하였다. 이러한 문제점을 개선하기 위해서는 해양교육모듈을 개발하고 교육모듈을 하나의 주제에 맞게 편성하는 해양교육코스를 설계, 이러한 교육을 총괄적으로 운영하는 해양교육센터를 설립할 필요가 있다. 또한 해양교육을 내실 있는 정규교육과정으로 편성하여 교육효과를 극대화 시킬 수 있을 것이다. 이를 통해 부산시가 해양도시로 명성을 이어가고 건전한 친수문화의 조성과 해양문화를 널리 전파할 수 있을 것이다.