DOI QR코드

DOI QR Code

Effects that the Type of Participation Motivation of Lifelong Education for the Elderly Influences in the Satisfaction of Education and Life-changing

노인 평생교육 참여 동기 유형이 교육만족도와 삶의 변화에 미치는 영향

  • 전명수 (호서대학교 벤처전문대학원 노인복지학과) ;
  • 송선희 (호서대학교 벤처전문대학원 노인복지학과)
  • Received : 2012.06.29
  • Accepted : 2012.07.18
  • Published : 2012.08.28

Abstract

The purpose of this study was to analyze whether the type of participation motivation of lifelong education for the elderly influenced in the satisfaction of education and the life-changing. The research objects were 340 the elderly who participated in this program of lifelong education and over 65 years old. The results of this study are as below. Firstly, there was significant difference in the satisfaction of education and life-changing only in the sexuality, education, monthly pocket money and spouse. Secondly, in the satisfaction of education and life-changing, it was shown that the satisfaction of education of the type of education-oriented was higher than that of the type of activity-oriented and felt the life-changing much. Thirdly, the result of regression analysis dependent valuable was the satisfaction of education and independent valuables were the sub-factors of the type of participation valuables was shown that only education-oriented and goal-oriented influenced the positive effects. Fourthly, the result being proved whether there were the effects of life-changing according to the type of participation motivation of education was indicated that only the type of education-oriented and goal-oriented influenced the positive effects.

본 연구는 노인 평생교육 참여 동기 유형이 교육만족도와 삶의 변화에 미치는 영향이 있는지 분석하고자 하였다. 연구 대상은 65세 이상 평생교육프로그램에 참여했던 노인 340명을 대상으로 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 인구사회학적 변인 중 성별, 학력, 월 용돈, 배우자에만 교육만족도와 삶의 변화에 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 교육만족도와 삶의 변화에서 학습 지향유형이 활동 지향유형에 비해 교육만족도도 높고, 삶의 변화도 많이 느끼는 것으로 나타났다. 셋째, 교육만족도를 종속변인으로 하고 교육 참여 동기 유형의 하위 변인들을 독립변인으로 하여 회귀분석을 한 결과 학습지향과 목표지향 유형만 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 교육 참여 동기 유형에 따라 삶의 변화 영향이 있는지 검증한 결과 가정, 사회 여가, 신체 정서, 행복감, 삶의 변화 전체에서 학습 지향 유형과 목표지향유형이 영향이 있는 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 서명환, 노인의 평생교육프로그램 참여가 성공적 노화에 미치는 영향, 대구한의대 박사학위 논문, 2011.
  2. 한정란, 김종남, 김향숙, "노인 평생교육 참여의 장해요인", Andragogy today, 제13권, 제2호 pp.105-131, 2010.
  3. 이혜진, 김진화, "평생교육 프로그램개발의 통합적 전문성 유형화와 구성요인에 관한 연구", 농업개발과 인적자원개발, 제40권, 제3호, pp.295-319, 2008.
  4. 권두승, 성인 학습 지도 방법의 이론과 실제, 서울 교육과학사, 2000.
  5. 임현민, 중년기 성인 학습자의 교육 참여 동기에 관한 연구, 연세대학교 대학원 석사학위 논문, 2003.
  6. 유해엽, 기영화, "노인 학습자의 평생교육 참여요인에 관한 연구", 평생교육HRD, 제5권, 제1호, pp.47-66, 2008.
  7. 이기환, 평생교육 학습자의 참여 동기와 만족도, 대구대학교 박사학위 논문, 2003.
  8. 심영옥, "고령사회를 대비한 평생교육으로서 노인 미술 교육 활성화", 교육발전연구, 제21권, 제2호, pp.171-196, 2005.
  9. 최운실, 성인교육 유형에 따른 교육 참여 특성 분석, 이화여자대학교 대학원 박사학위 논문, 1986.
  10. 최근영, 성인학습자의 평생 학습 만족도와 성과 인식 상관관계, 아주대학교 교육대학원 석사학위 논문, 2009.
  11. 우채영, 노인들의 학습참여에 따른 삶의 만족도 변화, 계명대학교 교육대학원 석사학위논문, 2004.