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Comparative Analysis of Fall-Related Physicopsychological according to Virtual Exercise and Lumbar Stabilization Exercise in the Patient with Stroke

가상현실 체험형 운동과 요부안정화운동에 따른 뇌졸중환자의 낙상관련 신체·심리적 비교 분석

  • 정대인 (광주보건대학교 물리치료학과) ;
  • 서태화 (동신대학교 대학원 물리치료학과) ;
  • 고대식 (조선대학교 대학원 보건학과)
  • Received : 2012.07.09
  • Accepted : 2012.07.27
  • Published : 2012.08.28

Abstract

This study conducted the following experiment to examine change of physicopsychological function on lumbar stabilization exercise(LSE) and virtual reality game training(Nintendo Wii Sport-NWS) to stroke patients subject for fall prevention. Psychological function was measured by falls efficacy with stroke patients and physical function was measured by static and dynamic balance on comparative analysis of pre, post exercise and each groups in 30 stroke patient subject. Static balance was measured by BBS, FRT, dynamic were measured by TUG, 10m walking test and falls efficacy with stroke patients was measured index of falls efficacy. These result lead us to the conclusion that each group were statistically improved at all physicopsychological test, but BBS, FRT, 10m walking test were more statistically improved at LSE group and falls efficacy with stroke patients were more improved at virtual reality game training group. Consequently, virtual reality game training would be lead to positive increment of physicopsychological function on stroke patient.

이 연구는 뇌졸중 환자를 대상으로 낙상예방을 위하여 가상현실 체험형 게임 운동(Nintendo-Wii Sport-NWS)과 요부안정화 운동을 실시하고 낙상관련 신체 심리 기능 변화를 측정하였다. 뇌졸중환자 30명을 대상으로 신체적 기능은 정적, 동적균형으로 측정하였고 심리적기능은 낙상효능감을 측정하여 운동 전과 운동 후, 각 운동군간을 비교분석하였다. 정적균형은 BBS, FRT, 동적균형은 TUG, 10m 보행검사, 낙상효능감은 낙상 효능감 지수로 측정되었다. 그 결과 두군 모두 신체 심리적기능에서 유의한 개선을 나타내었다. 그러나 BBS, FRT, 10m보행에서 요부안정화 운동군이 더 통계적으로 개선된 것으로 나타났으며 낙상효능감은 가상현실 체험형 게임 운동 군에서 더욱 개선된 것으로 나타났다. 결론적으로 가상현실 체험형 게임운동은 뇌졸중환자의 신체 심리적 기능 증진에 긍정적인 영향을 미친다.

Keywords

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