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Design-Art: Focusing on the Concept-Forming Process of Design-Art

디자인아트: 개념 형성 과정을 중심으로

  • 강현대 (상명대학교 실용예술학과) ;
  • 김소현 (상명대학교 실용예술학과)
  • Received : 2012.07.30
  • Accepted : 2012.08.21
  • Published : 2012.08.28

Abstract

This study examined the concept-forming process of Design-Art and based on it, drew the significance of Design-Art. Design-Art is generated by the policy cultivating star artists and star designers so as to pioneer new art-market in 1990s in the foundation of anti-area formed by Postmodernism in 1960s. It started to be vitalized while designers were born as author. At the same time, because of the information's popularity by internet's propagation, users started to manufacture and propagate contents volunteerly. Meanwhile, designers accepted artistic value so as to guarantee independent position, so the area of Design-Art became more strengthened. Therefore, Design-Art means 'design as an art' and Design-Artist obtained general meaning, 'designer as an author'. In 2000s, it secured variety because of the acceptance of existing art galleries' Design-Art works and forming of new Design-Art market such as Design-Art fair, and vitalization of the market played its own roles with the movement to create new-concept of design in design ecology. Based on the contents, this paper analyzed Design-Art works by Design-Artists working actively in actual field and examined the possibility of future development of Design-Art.

본 논문에서는 디자인아트의 개념형성 과정을 연구하고, 이를 토대로 디자인아트의 의의를 도출하였다. 디자인아트는 1960년대 포스트모더니즘으로 형성된 탈영역의 기조 속에 90년대 새로운 예술 시장을 개척하기 위한 스타아티스트 및 스타디자이너 육성정책으로 작가로서의 디자이너가 탄생하며 활성화되기 시작하였다. 동시에 인터넷의 보급에 따른 정보의 대중화로 사용자의 자발적인 콘텐츠 제작 및 배포 활동이 가능해짐에 따라 디자이너가 독자적인 위치를 담보하기 위해 예술적 가치를 수용하게 됨으로써 디자인아트의 영역은 더욱 확고하게 되었다. 따라서 디자인아트는 '예술로서의 디자인'을 뜻하게 되며 디자인아티스트는 '작가주의 디자이너'라는 일반적인 의미를 획득하게 된다. 이는 2000년대에 들어 기존 아트갤러리의 디자인아트 수용 및 디자인아트 페어와 같은 새로운 디자인아트 시장의 형성으로 다양성을 확보하게 되었으며, 시장의 활성화는 디자인 생태계에서 새로운 개념의 디자인을 창출하려는 움직임으로 나름의 역할을 수행하기에 이른다. 이와 같은 내용을 토대로 현업에서 활발하게 활동 중인 디자인아티스트의 작품 분석을 토대로 디자인아트의 향후 발전 가능성을 살펴보았다.

Keywords

References

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