DOI QR코드

DOI QR Code

Empirical Evaluation on the Size of E-Book Devices in User Comprehensive View

사용자의 이해력 관점에서 전자책 장치의 크기에 관한 실험적 평가

  • 손용범 (금오공과대학교 컴퓨터공학과) ;
  • 김영학 (금오공과대학교 컴퓨터공학과)
  • Received : 2012.06.27
  • Accepted : 2012.08.09
  • Published : 2012.08.28

Abstract

Recently, with the rapid development of information technology the field of e-book market is growing rapidly. The choice of an e-book device to improve user's comprehension is one of very important elements. The effectiveness evaluation between e-books and paper books has been studied previously, but there have not been progressed actively researches on the size of e-book devices based on user's comprehension. Considering these aspects, we in this paper selected e-book devices such as currently available PDA, netbook, and notebook, and then carried out the experiment about which device has the highest user's comprehension depending on the size of e-book devices. Understanding and memory about the content on the display were set as main factors in order to evaluate user's comprehension. We prepared in advance multiple examples of e-books and English words with similar difficulty, and evaluated user's comprehension through answering questions for each example after doing the experiment. 90 undergraduate students who use most widely e-books participated in the experiment, and the result was analyzed using SPSS statistical package. The experiment result showed that user's comprehension was higher in e-book device with middle size rather than the one with big size in display size.

최근에 정보기술의 급속한 발전과 더불어 전자책 분야의 시장이 빠르게 성장하고 있다. 사용자의 이해력을 향상하기 위하여 전자책 단말기의 선택은 매우 중요한 요소 중의 하나이다. 이전에 전자책과 종이책의 효용성 평가에 대한 연구들이 진행되어 왔으나, 사용자의 이해력 관점에서 전자책 단말기의 크기에 관한 연구는 활발히 진행되지 않고 있다. 본 논문에서는 이러한 측면을 고려하여 현재 출시 중인 전자책 단말기인 PDA, 넷북, 노트북을 선택하여 화면의 크기에 따라 어느 단말기에서 사용자의 이해력이 가장 높게 나오는지에 대한 실험을 수행하였다. 이해력 평가를 위해 화면에 제시된 내용에 대한 이해도와 기억력을 주요 요인으로 설정하였다. 실험을 위해 사전에 유사한 난이도를 갖는 전자책과 영어단어에 대한 예시들을 준비하였으며 실험 후에 각 예시들에 대한 문제 해결을 통하여 이해력을 평가하였다. 현재 전자책을 가장 많이 이용하고 있는 대학생 90명이 실험에 참여 하였으며, 그 결과는 SPSS 통계 패키지를 활용하여 분석하였다. 실험에 의하면 화면의 크기가 큰 전자책 단말기 보다 중간 크기를 갖는 전자책 단말기에서 오히려 더 사용자의 이해력이 높은 결과를 보였다.

Keywords

References

  1. 송대현, 박재완, 이칠우, "데이블탑 디스플레이 기반 사용자 중심의 실감형 상호작용 전자책", 한국콘텐츠학회논문지, 제9권, 제6호, pp.117-125, 2009.
  2. 한혜원, 박경은, "전자책 콘텐츠의 체험성과 독서 경험", 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제12호, pp.171-181, 2011.
  3. 장병호, "세계 최고 수준의 전자책 나왔다.", http://www.naeil.com/news/Local_ViewNews_n.asp?bulyooid=4&nnum=598500, 2011.
  4. 최성은, 남영준, "대학도서관 전자책 서비스 이용자 만족도에 관한 연구", 한국문헌정보학회지, 제45권, 제1호, pp.287-310, 2011. https://doi.org/10.4275/KSLIS.2011.45.1.287
  5. 한상진, "전자책(eBook) 현황과 향후 발전 방향에 관한 연구", 한국인터넷정보학회지, 제3권, 제3호, pp.69-74, 2002.
  6. 황금숙, "전자책의 독서효과에 관한 실험적 연구", 한국비블리아학회지, 제17권, 제1호, pp.47-62, 2006.
  7. 김현희, 강다혜, "초등학생 독서교육을 위한 멀티 미디어 전자책의 효용성 평가", 한국도서관정보학회지, 제39권, 제1호, pp.245-264, 2009.
  8. 박수진, 종이책과 전자책의 유형별 선호 매체에 관한 연구, 성균관대학교, 석사학위논문, 2006.
  9. G. Shirley, D. Naomi, M. Cliff, and M. Anne, "Electronic books: children's reading and comprehension," British Journal Educational Technology, Vol.38, No.4, pp.583-599, 2007. https://doi.org/10.1111/j.1467-8535.2006.00640.x
  10. 곽승진, 배경재, "전자책 단말기의 사용성 평가에 관한 실험적 연구", 정보관리학회지, 제28권, 제3호, pp.313-333, 2011. https://doi.org/10.3743/KOSIM.2011.28.3.313
  11. W. Ruth, L. Monica, and G. Forbes, "The WEB Book experiments in electronic textbook design," Journal of Documentation, Vol.59, No.4, pp.454-477, 2003. https://doi.org/10.1108/00220410310485721
  12. 차의근, 모바일 문화 환경에서의 전자책 이용태도 연구, 중앙대학교, 석사학위논문, 2009.
  13. A. H. Wang, C. C. Tseng, S. C. Jeng, and K. I. Huang, "Effects of electronic-book display and inclination on users' comprehension under various ambient illuminance conditions," Journal of the Society for Information Display, Vol.16, No.1, pp.101-106, 2008. https://doi.org/10.1889/1.2835014
  14. 장혜란, "대학생의 웹기반 전자책 이용에 관한 연구", 정보관리학회지, 제23권, 제4호, pp.233-256, 2006. https://doi.org/10.3743/KOSIM.2006.23.4.233
  15. 이근우, 이근무, "분산분석을 이용한 저작자 진위 추정", 한국멀티미디어학회, 춘계학술발표대회논문집, pp.397-400, 2006.