DOI QR코드

DOI QR Code

CIM Interface Technique for a Collage Promotion in the Age of Smart - Focusing on Smart Web -

스마트시대의 대학 홍보를 위한 CIM 인터페이스 기법 - 스마트 웹 중심 -

  • 장승영 (남부대학교 디지털경영정보학과)
  • Received : 2012.04.30
  • Accepted : 2012.06.07
  • Published : 2012.06.30

Abstract

The description of this paper was made putting the emphasis on CIM Interface configuration with a college policy program as the center whether it is suitable or not for a college promotion. CIM Interface technique for a college promotion is an expression method by visual requirements. Alternatives to a college promotion turned up which are depending on Contents, Image, Marketing strategies by visual elements. The application of consumer contents to give users information did the role of a channel inducing the users to join. Besides, an information designing enabled the information structure to be a visual expression by being grafted on content consistency. First above all, the implementation policy of such systematical formation could be found through University Identity Program-IMC useful as a branding strategy of a college promotion. Like this, a methodology which is able to increase the efficiency of college promotion through a process and a connection was established.

본 논문는 대학 정책성 프로그램 중심으로 CIM 인터페이스 구성을 통한 대학 홍보 적합성 여부에 역점을 두고 서술하게 되었다. 대학 홍보에 있어 CIM 인터페이스 기법은 시각 요건에 의한 표현 방식을 뜻한다. 표현 방식의 시각 요소들에 의한 콘텐츠(Contents), 디자인(Image), 마케팅(Marketing) 전략 여하에 따라 대학 홍보에 대안을 찾게 되었다. 사용자 정보 제공을 위한 컨슈머 콘텐츠 적용은 사용자들에게 참여를 유도할 수 있는 역할을 채널 형식으로 제공할 수 있게 해주었다. 인포메이션 디자인 구성은 콘텐츠의 일관성을 접목시켜 정보 구조를 시각적 표현 방식으로 유지시킬 수 있게 되었다. 시각적 표현 체계적 구성은 대학 홍보의 브랜딩 전략으로 활용할 수 있는 마케팅통합수립(IMC)를 통해 실행 방안을 모색할 수 있었다. 이렇듯 진행 과정과 연계성을 통해 대학 홍보에 효율성을 높일 수 있는 방법론을 규명 할 수 있게 되었다.

Keywords

References

  1. 차영줄, "대학캠퍼스경관의 지속적인 UAIP (University Architectural Identity Program) 형성방법에 관한 연구", 연세대학교 건축공학과 석사학위 논문, 2010.
  2. 고경순, "대학의 이미지 형성요인에 관한 실증적 연구", 한국방송광고공사 광고연구, 제13호, pp. 37-66, 1991.
  3. 장승영, 오정진, 정병수, ".NET 스마트 웹 개발을 위한 매니즈드 하이브리드 웹 구현", 한국컴퓨터정보학회, 제17권, 제2호, pp.105-112, 2012.
  4. 고경순, "대학의 마케팅커뮤니케이션 전략 : 통합적 접근방법", 한국방송광고공사 광고연구, 제 45호, pp.105-124, 1999.
  5. 임지영, 류남훈, 반경진, 김응곤, "Silverlight 기반의 창고관리 시각화 시스템설계 및 구현", 한국전자통신학회논문지, 3권 4호, pp.313-318, 2008.
  6. 최동진, "Special Theme_모바일웹과 스마트폰 - 모바일웹2.0포럼", TTA 저널, 통권, 제128호, pp.2 8-31, 2010.
  7. 이태웅, 손철수, 김원중, "스마트 폰에서 인터넷 사이트 정보 재가공에 대한 연구", 한국전자통신학회논문지 , 6권 4호, pp.319-324, 2011.
  8. 김덕겸, "다양한 모습의 대학의 자기 알리기", 제일 기획, 제일커뮤니케이션, pp.8-14, 1999.