장자철학의 체육적 함의

Implication of Physical Education Based on the Zhaung Zi's Philosophy

  • 투고 : 2012.05.31
  • 심사 : 2012.08.20
  • 발행 : 2012.07.31

초록

이 연구의 목적은 장자철학의 체육적 함의를 탐구하는데 있다. 이를 위하여 '장자'의 텍스트 분석을 통하여 체육적 함의를 알아보았다. 연구결과는 다음과 같다. 장자철학에 나타난 이상적 인간상은 유(遊)의 경지에 도달한 사람으로 지인, 신인, 진인이다. 장자철학을 통해서 체육이 추구하는 이상적 인간상은 지미지락의 체육과 승리, 기록, 결과를 초월하고 자유자재로 체육을 하는 사람이다. 장자의 체육의 목적은 궁극적으로 자유자재로 자연스럽게 잘 노는 것을 지칭하는 유(遊)에서 찾을 수 있다. 유(遊)라는 것은 지극한 아름다움과 지극한 즐거움으로 표현되는 지미지락의 경지이다. 이러한 경지는 [잊고-즐김]이라고 할 수 있다. 승리, 기록, 결과를 [잊고-즐김]이 장자에서 찾을 수 있는 체육의 목적이라고 할 수 있다. 체육의 방법은 전일, 허심, 심재, 좌망 등의 인위적이지 않으며 자연과 조화로운 체육공부이다. 장자철학에서 발견할 수 있는 스승(교사)과 제자(학생)의 관계는 상호존중과 배려의 관계라고 할 수 있다. 이러한 차원에서 체육교사는 학생(선수)에게 강요하지 않고 묻고, 스스로 자발적 학습(연습)을 통해 문제를 해결할 수 있도록 도움을 줄 수 있어야 한다.

The purpose of this study was to inquiry implication of physical education based on the Zhaung Zi's philosophy. In order to investigate this purpose, I analyzed the text of Zhaung Zi. The result of the study was as followed. Zhaung-Zi oriented ideal image of human beings who has attained the stage of play(遊). He is an acquaintance (至仁), a man of god(神人), a true man(眞人). The purpose of physical education in Zhuang-Zi is paly(遊) which play well naturally. 'play is the gaming and play in which we can see the true face of the world and ourselves and can become on with the object in the world. Forget-enjoyment(至樂) of victory, records, and results are the purpose of physical education which can be found in Zhuang-Zi. The methods of physical education is the whole mind(專一), xixium(虛心), the feast of mind(心齋), forgetting everything(坐忘) etc. Physical education is to harmonious study with nature not artificially. The relation between teacher(coach) and student(player) is a relationship of mutual respect and consideration. The teacher(player) have to find the potential ability of student and he can help student realize potential ability of them.

키워드