Journal of the Korean association of regional geographers (한국지역지리학회지)
- Volume 18 Issue 2
- /
- Pages.217-231
- /
- 2012
- /
- 1226-7392(pISSN)
- /
- 2586-1468(eISSN)
Chinese Geography Curriculum Changes and the Organization of Geography Curriculum Standards
중국의 지리교육과정 변천과 지리과정표준의 구성체계
- Kang, Chang-Sook (Department of Geography Education, Chungbuk National University)
- 강창숙 (충북대학교 지리교육과)
- Received : 2012.03.08
- Accepted : 2012.05.06
- Published : 2012.05.31
Abstract
Geography is a core subject for mutual understanding a relationship between Korea, China, and Japan. But the research and report on the Chinese geography education are poor progressed in Korea. This study aims to review the Chinese geography curriculum changes and the organization of Geography Curriculum Standards(GCS). The results of study are as follows. First, from the perspective of the Chinese geography curriculum development, political ideology and changes of society could lead to serious influences on the geography education. It is change through the process stage of prosperity
지리는 동아시아 삼국의 상호이해를 증진하는데 필요하고 충분한 조건을 갖춘 도구 교과이지만, 중국의 지리교육에 대한 국내 연구는 매우 부진하다. 이에 중국의 지리교육과정 변천 과정과 최근의 교육과정인 '지리과정표준'의 구성체계와 그 특징을 살펴보았다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 중국의 지리교육과정은 정치적 이념과 사회적 변화의 영향을 크게 받았으며, 번창
Keywords