DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis of Action Learning Process in Education Programs for Senior Officials, Engineers, Chief Executive Officers

고위공직 후보자-엔지니어-최고경영자 교육 프로그램의 액션러닝 프로세스 분석

  • 정현곤 (포스코 광양제철소 혁신지원그룹) ;
  • 문승한 (경상대학교 사범대학)
  • Received : 2012.02.01
  • Accepted : 2012.02.17
  • Published : 2012.02.29

Abstract

The purpose of this study was to analyze and present of action learning process in education programs for senior officials, engineers, chief executive officers. The main contents of this study is focused on analysis of orientation activities for each step of action learning process, project selection, analysis of problem clarification, review of data research and analysis, analysis of process for seeking of alternative and selecting execution item, comparison and analysis for the results of execution.

본 연구의 목적은 교육프로그램의 액션러닝 프로세스를 분석한 연구로서, 과정별 액션러닝 프로세스의 오리엔테이션, 과제의 명료화, 자료 활동, 대안의 모색과 실행 안 선정, 실행과 결과를 파악한 연구이다. 고위공직 후보자 액션러닝 과정은 정책현장 방문, 체험사례 분석 등을 통한 성과가 제고되어야 하며, 포스코 엔지니어 액션러닝 과정은 액션러닝 문제해결에서 습득한 지식을 회사의 지적자산으로 체계화 하는 것이 중요하며, 이(異) 업종 융합 최고경영자 액션러닝 과정은 자사의 제품을 소비하는 소비자 그룹이나 주주 등을 가상의 과제후원자로 정하여 그들의 의견을 통해 방향이 설정되어야 한다.

Keywords