초록
이 글은 소셜 네트워크 서비스와 스마트폰 기술의 시야에서 사용자 손수 제작 콘텐츠의 커뮤니케이션 구조를 모색하였다. 연구 모델의 개발을 위해, 저자는 정밀한 성공 척도의 개발과 선생 연구를 통해 사용자 손수 제작 콘텐츠의 성공 요인을 선별하는데 역점을 두었다. 제안된 모델은 페이스북과 연결된 플리커 등의 사례와 같은 서비스를 고찰하면서 각 개별 서비스 간의 신뢰의 관련성 그리고 소셜 자본의 전환 등에 대한 내용으로 구성된다. 그 결과 네트워크 자체의 조직 특성과 구조가 사용자 손수 제작 콘텐츠의 신뢰 흐름을 파악하는데 중요한 요인이라는 점을 보여주었다. 그리고 소셜 네트워크 서비스를 통해 협업하는 관계를 가능하게 하는 개방된 API 기술들과 Single sign on의 기술을 고찰하였다. 사용자 손수 제작 콘텐츠의 구체적인 특징은 결국 소셜 자본 및 신뢰를 증진시키는데 소셜 네트워크 서비스의 직접 또는 간접적인 네트워크 효과가 갖는 의미를 기술하였다.
The purpose of this study is to find the UCC (User Created Contents) communication structure in the perspective of smart-phone technologies or SNS (Social Network Service). In developing the research model, we have focused on selecting the success factors appropriate for the UCC through reviewing past researches and on developing more accurate success measures. The model consists of relation each service (Facebook linked in Flickr and so on), relation of trust, transfer to Social Capital and so on . The result shows thar process of trust based in UCC is the most important determinants of structure and organization network. And collaboration relationship is the most important of SNS used in SSO and Open-API technologies. The practice characteristic of UCC has direct and indirect effect on SNS of improving social trust.