DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Evaluation of the Service Quality and Revisit Intention in the Defense Logistics Support

군수지원 분야 서비스품질 평가 및 재방문의도에 관한 연구

  • 우광호 (광운대학교 방위사업학과) ;
  • 심상렬 (광운대학교 동북아대학 동북아통상학부)
  • Received : 2012.03.16
  • Accepted : 2012.05.08
  • Published : 2012.06.30

Abstract

The purpose of this study is to suggest the direction of improving service quality in the defense logistics support. For this, this study compares and analyzes the perceived service quality between customer(using unit) and defense logistics support unit by using SERVPERF model. Supply, military meals, and maintenance are carrying out the mission as core function of defense logistics support and also encounter with customer. In this empirical analysis, the service quality is composed of four factors, and there are significant difference in perception level of service quality between them. Also, the relationship between factors of service quality and revisit intention shows significant difference statistically, and the customer orientation and responsiveness are key affecting factors on revisit intention.

Keywords

References

  1. 김성혁, 권상미(2010), "서비스 품질의 연구동향 : 1989-2008", 관광연구, 제25권 제1호, pp. 205-223.
  2. 김창준(2008), "도시호텔과 리조트호텔 간의 서비스품질 평가와 만족도에 관한 비교 연구", 강릉대학교 박사학위논문.
  3. 김형욱, 이영관, 신선호(2011), "서비스유형별 복합화에 따른 서비스가치와 고객만족도의 관계에 관한 연구", 품질경영학회지, 39권, 4호, pp. 556-564.
  4. 류우식(2008), "속도중심 군수지원의 효익에 관한 실증 연구", 한남대학교 박사학위논문.
  5. 박병호, 이동원, 김연성(2005), "경영컨설팅 서비스품질 측정에 관한 연구", 품질경영학회지, 33권, 3호, pp. 47-58.
  6. 배영식(2004), "대학행정서비스 질이 고객만족과 이미지 및 구전홍보에 미치는 영향", 대구대학교 박사학위논문.
  7. 박태환(2001), "해군 장병 급식 서비스 만족도에 관한 연구", 한남대학교 석사학위논문.
  8. 야전교범 4-0(2009), 군수업무, 육군본부.
  9. 윤기찬(2004),"SERVPERF를 이용한 사회복지 서비스의 질 측정 및 만족도 영향요인 분석", 행정논총, 42권, 4호, pp. 134-161.
  10. 정대봉(2009), "군수지원 분야의 직무만족이 서비스품질과 고객만족에 미치는 영향", 동양대학교 박사학위논문.
  11. 조철호, 강병서(2006), "P2P파일공유에서 신뢰가 고객만족과 재이용의도에 미치는 영향", 품질경영학회지, 34권, 2호, pp. 33-47.
  12. 조철호, 강병서(2007), "블로그 서비스품질이 서비스 가치와 고객만족에 미치는 영향", 품질경영학회지, 35권, 1호, pp. 35-51.
  13. 황인호(2005), "교육서비스 품질의 측정과 학생 만족의 구조적 인과관계에 관한 연구", 경상대학교 박사학위논문.
  14. Bitner, Mary J.(1990), "Evaluating Service Encounters: The Effect of Physical Surroundings and Employee Response", Journal of Marketing, Vol. 54, pp. 69-82. https://doi.org/10.2307/1251871
  15. Cronin, J. J. and Taylor, S. A.(1992), "Measuring Service Quality: A Reexamination and Extension", Journal of Marketing, Vol. 56, July, pp. 55-68.
  16. Dodds, W. B., Monroe, K. B. and Grewal, D.(1991), "Effect of Price, Brand and Store Information on Buyer's Product Evaluations", Journal of Marketing Reserach, Vol. 28(3), pp. 307-325. https://doi.org/10.2307/3172866
  17. Garvin, A. David(1984), "What Does Product Quality Really Mean", Sloan Management Review, Vol. 26(1), pp. 25-26.
  18. Gronroos, C.(1984), "A Service Quality Model and Its Implication", European Journal of Marketing, Vol. 18(4), pp. 36-44. https://doi.org/10.1108/EUM0000000004784
  19. Oliver, R. L.(1980), "A Congnitive Model of the Antecedents and Consequences of Satisfaction Decisions", Journal of Marketing Reserach, November, pp. 460-469.
  20. Parasuraman, A., Zeithaml, V.A. and Berry, L.L., (1985), "A Conceptual Model of Service Quality and Implications for Future", Journal of Marketing, Vol. 49(Fall), pp. 41-50.
  21. Parasuraman, A., Zeithaml, V. A. and Berry, L. L., (1988), "SERVQUAL: A Multiple I-tem Scale for Measuring Consumer Perception of Service Quality", Journal of Retailing, Vol. 64(Spring), pp. 12-40.
  22. So Young Sohn and Hyoung Ki So(2002), "Quality Improvement of Barrack Life in the Republic of Korea Army", Total Quality Management, Vol. 13, No. 3, pp. 323-334. https://doi.org/10.1080/09544120220135200