TBSS를 이용한 주문, 배송서비스가 고객만족도 및 재구매 의도에 미치는 영향

Effects of Technology-Based Self-Service (TBSS) Ordering and Delivery Service on Customer Satisfaction and Repurchasing Decision

  • 박관수 (가천대학교 경영학과) ;
  • 최화열 (덕성여자대학교 산학협력단)
  • 투고 : 2012.10.15
  • 심사 : 2012.12.03
  • 발행 : 2012.12.31

초록

오늘날의 시장은 기술의 진보로 인하여 과거에는 기대할 수 없던 여러 가지 기능을 제공할 수 있게 되었고 뛰어난 접근성과 반응은 고객이 원하는 때에, 원하는 물건을, 원하는 방식으로 살펴볼 수 있도록 제공해주어 고객의 욕구를 만족을 스스로 결정할 수 있는 구조를 가능하게 한다. 즉, 고객에게 스스로의 가치기준에 맞는 선택의 기회를 부여함으로서 만족을 달성하는 이러한 서비스를 TBSS (Technology-Based Self-Service)라 할 수 있다. 본 연구에서는 TBSS를 이용한 배송서비스 산업에서의 고객 만족 및 재구매의도 향상의 선행요인을 탐구하는 이론적 모형을 제안하고자 한다. 구체적으로 고객 만족과 재구매의도에 영향을 주는 지각된 가치를 '편익-비용'으로 구성하고 결과 편익과 과정 편익, 금전적 비용과 비금전적 비용의 영향력 크기를 비교하는 연구를 수행할 것이며 이를 통해 TBSS가 고객만족도 및 재구매 의도에 미치는 영향을 확인하고 유용성을 판단하는 본 연구의 결과가 고객 만족 및 재구매 의도 제고를 위한 실무적 정보를 제공하는데 도움이 되기를 기대한다.

This study aims to suggest theoretical models and background for the analysis of antecedent factors such as customer satisfaction and repurchasing decision by use of Technology-Based Self-Service (TBSS) delivery service. Specifically, the study have focused on the analysis that after the values of customer satisfaction and repurchasing decision were transformed into the values of Cost-Benefit analysis and then compared with the values of result benefits, process benefits, financial costs and non-financial costs. After analysis, it was found that ordering and delivery service by use of TBSS has a positive influence on customer satisfaction in terms of result benefits, process benefits, time savings and financial cost savings. In addition, it was confirmed that sub-category of customer satisfaction such as overall satisfaction, satisfaction for expectations, satisfaction for ideals has also a positive impact on repurchasing decision. It is expected that the results of this study will help analyze the customer satisfaction and repurchasing decision and provide a practical help for a business.

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