The Effect of Internal Marketing Factors on Job Satisfaction and Organizational Commitment: Focused on Taxi Company in Kangwon Province

택시회사에서의 내부마케팅 활동이 직무만족과 조직몰입에 미치는 영향: 강원지역을 중심으로

  • Jung, Key-Young (Graduate School of Business Management, Kangwon National University) ;
  • Kim, Jung-Won (Department of Business Administration, Kangwon National University)
  • 정계영 (강원대학교 경영대학 일반대학원) ;
  • 김정원 (강원대학교 경영학과)
  • Received : 2012.07.18
  • Accepted : 2012.09.18
  • Published : 2012.09.30

Abstract

The purpose of this paper is to examine the effects of internal marketings including education and training, internal communication, reward system, and welfare to job satisfaction and organizational commitment in the taxi company in Kangwon province. The results of this study were as follows. Firstly, reward system and welfare are having the positive effect to job satisfaction, but education & training and internal communication are having negative effect on job satisfaction. Secondly, the result of the analysis on the effect of internal marketing to organizational commitment has shown that education & training, reward system, and welfare are have the positive effect on organizational commitment. Unfortunately, the internal communication has shown the negative effect on organizational commitment. Thirdly, the result of the analysis has shown that job satisfaction has the positive effect on the organizational commitment. Lastly, on the result of the hypotheses verification, the internal marketing has an effect to job satisfaction and organizational commitment partly and job satisfaction has a positive effect to organizational commitment. Therefore, through continuous effort of internal marketing activities make a positive effect on taxi driver's job satisfaction and organizational commitment and help to maximize the effectiveness of the organization.

본 논문은 이론적 공헌과 함께 실무적 시사점을 모색하기 위해 수행되었다. 연구의 목적은 강원도 택시회사의 택시기사들을 대상으로 내부마케팅활동이 택시기사의 직무만족과 조직몰입에 어떠한 영향을 미치는가를 파악하는 것이다. 즉, 내부마케팅활동의 주요 구성요소들인 교육훈련, 내부커뮤니케이션, 보상제도, 후생복지가 택시기사들의 직무만족과 조직몰입에 어떠한 영향을 미치는지를 분석함으로써 실무적 시사점을 찾으려는 것이다. 실증연구는 선행연구의 고찰을 통해 설정된 연구의 9가지 가설 및 연구모형을 바탕으로 195개의 표본을 통해 실행되었다. 연구의 결과를 살펴보면, 보상제도와 후생복지는 직무만족에 긍정적인 영향을 미치고, 교육훈련과 내부커뮤니케이션은 직무만족에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 택시 회사에서 직무만족에 가장 많은 영향을 미치는 내부마케팅의 요인은 후생복지와 보상제도 순으로 나타났다. 내부마케팅 활동이 조직몰입에 미치는 영향에 대한 분석 결과 교육훈련, 보상제도, 후생복지는 조직몰입에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 내부 커뮤니케이션은 조직몰입에는 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 또한 직무만족이 조직몰입에 미치는 영향에 대해 분석한 결과 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 토대로 이론적 시사점 실무적 시사점, 연구의 한계와 향후 연구의 방향을 마지막 부분에 제시하였다.

Keywords